hanna
    Jag har underkänt i ett viktigt ämne som man måste ha godkänt i. Vilka ämnen ska jag ha och vilka ska jag ta bort. (Det var en som jobbade på denna sida och tyckte att jag kunde ta bort några ämnen för att fokusera på det ämnet jag fick D i. Vilka ämnen ska jag ta bort ?
    • Jelena : Anpassad studiegång är en Speciell åtgärd som inte är så lätt att få igenom, det måste finnas tungt vägande skäl till varför eleven inte kan läsa alla ämnen: t.ex läkarintyg eller utredning gjord av en speciallärare. Elevens vårdnadshavare har också rätt att motsätta sig och säga att eleven bör läsa alla ämnen. Det är om alla inblandade är överens, som anpassad studiegång kan bli beviljad. Men när det finkar då är det en fantastisk möjlighet att kunna bli behörig till gymnasiet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är rektor som fattar beslut och jag lan inte veta om rektor beslutar att inte bevilja anpassad studiegång. Om rektorn beviljar anpassad studiegång, får du komma med önskemål om vilka fem ämnen du vill läsa förutom Sv,eng och matte. Det är då bäst du väljer de ämnena du gillar mest.

    mvh Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare