Amilia
    Hej!

    Jag går samhällsvetenskapliga programmet på gymnasiet och funderar på att söka vidare till ämnes lärare inriktning 7-9. Jag vill undervisa i svenska och något/några andra SO ämnen (religion, samhällskunskap, historia, geografi). Men till min fråga, vilka ämnen vore bäst/smartast att välja av SO ämnena?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, Amilia!

    det är bra om du kan vara flexibel och kanske välja det Ämneslärarprogrammet som erbjuds och söker även till flera olika ämneslärarprogram - på alla de högskolor/universitet där du kan läsa. Detta för att det är tyvärr så att välja helt fritt de ämneskombinationerna som man vill bli lärare i - kan bli svårt... och det är bra om du kan tänka dig läsa mot "det ämneskombinationen som erbjuds". Det är både enklare/bekvämare för dig som student samt att chanserna är större att kunna direkt efter examen få en heltidstjänst. Ämneslärarprogrammens undervisningsämnen sätts ihop utifrån de behov som skolorna har.
    Om du vill bli lärare i Svenska + 2 SO-ämnen, och kan tänka dig religion, samhällskunskap, historia eller geografi - då har du en mycket bra utgångspunkt. Just exakt vilka SO-ämnena som är bra att kombinera med svenska - finns det svar i de ämneslärarprogrammen som startar just den aktuella terminen.
    Utbildningsutbud för högskoleutb. i Sverige fastställs till 15 mars 2018 då ansökn.period till hösten börjar. Du kan redan nu kika på www.studera.nu som är högskolornas gemensam hemsida; många utbildningar med start hösten 2018 är synliga redan nu, men förändringar kan inträffa. Därför råder jag dig att inte bestämma dig innan 15 mars då utbudet är färdigt och du kan göra ansökan (fram till 16 april 2018). Sedan kan man komplettera sin ansökan t o m 21 juni 2018.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Julia SYV