Christian
    Hej!
    Jag heter Christian och jag pluggar på komvux för att få 2400 poäng, för att kunna sedan ansöka till civilingeniörsprogram. Jag planerar nuförtiden vilka ämnen som jag vill ta. Dessutom vet jag att kurser som fysik 1 teknik 1 ger 150 poäng och kurser som religion 1 eller religion 2 ger 50 poäng. Det jag undrar om är dock om det finns fler kurser som ger 150 poöng eller 50 poäng. Kan ni alltså ge mig en lista över kurser på 150 poäng och kurser på 50 poäng?
    Vore väldigt tacksam om ni kan hjälpa mig!
    • Mikael : Även kursen Vård- och omsorgsarbete 2 (som man vanligtvis läser på VO), är á 150 gymnasialapoäng.
    • Mikael : Och även Medicin 1 är på 150 p. :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Christian,

    de flesta gymnasiala kurser är á 100 poäng, det är väldigt få som är 150 p. eller 50 p.

    Jag tycker det bästa är om du gör en ordentlig Stuieplanering tillsammans med Studie- och yrkesvägedare på komvux. Annars riskerar du läsa några kurser "i onödan" och förlänga din studietid. Det är inte vilka som helst kurser som man få baka ihop i en Examen från komvux.

    Fler än 900 poäng (i praktiken 950 poäng eller fler, eftersom det ej finns kurser mindre än 50p.) måste komma från "ett och samma gymnasieprogram", t.ex - och om du inte uppfyller det kravet, kommer du inte att få Examensbevis. Och måste läsa mer...

    Eftersom ditt mål är att bli Civilingenjör, kanske är det bra om du "siktar" på att din utbildning på komvux efterliknar så mycket som möjligt innehåll i Teknikprogrammet, se Programplan för Teknikprogrammet här>>

    I programplanen (länk ovan) kan du också se kursernas storlek:

    t.ex två av Bild- och form kurser är á 50 poäng.

    Detsamma gäller Cad kurser, Psykologi och Fylosofi. Men de flesta är på 100 poäng.

    150 p. är mycket ovanligt - och det är nog bara fysik 1a och Teknik 1 som är just á 150 poäng.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack så mycket för svaret. Jag vet alltså vad det behövs till civilingeniörsprogram. Men nu är jag lite förvorrad; jag läste alltså på många universitets webbsidor att det behövs den grundläggande behörigheten och den särskilda behörigheten( matte 4, fysik 2 och kemi 1) för civilingeniör. Men du säger att utbildningen ska likna teknikprogrammet. Är inte det alltså att man ska ha den grundläggande behörigheten (svenska 1,2,3 engelska 5 6, samhällskunskap 1b, historia religion osv) och särskilda behörigheten (matte 4 fysik 2 kemi1) som är viktigaste och sen plockar man vilket ämne man vill för att bygga upp till 2400 poäng? Eller ska man gå en viss linje liksom teknik eller naturvetensksp?
    • Liselotte : För grundläggande behörighet behöver du Examensbevis från gymnasieskola eller från komvux. Det är mycket strikta regler på vilka kurser som får ingå i examensbevis på gymnasieskola. Lite friare är det på komvux, men det är inte så att man får plocka ihop vilka kurser man själv vill. Jag råder dig därför göra Planering av examensbevis med SYV på komvux. Skriv ner vilka kurser du redan har betyg i + de kurser du läser nu + de kurser som du HELST VILL LÄSA - och du och SYV går igenom de listorna och du får svar på vilka kurser du måste Iägga till för att uppfylla kraven för examensbevis på komvux. Annars riskerar du läsa kurser som du sedan inte kan ta in i Examensbeviset. Det är bra att läsa många kurser, men det tar tid. Vill du få Examensbevis snarast möjligt, gör Planering med SYV på komvux.
    • : Okej, tack så mycket för hjälpen!
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer