Adam
    Hej!
    Jag har ett gymnasieexamen med 2700 poäng, 200 är utökade kurser. Jag kommer att läsa Matte 4, fysik 1 och 2 och kemi 1 för att bli behörig till ett ingenjörsprogram. När man söker till högskolan så ska bara söka på 2500 poäng. När jag läser fysiken och matten och kemin då har jag läst 3150 poäng. Med vilka ämnen ska jag då konkurrera eller vilka ämnen som kan tas bort från mitt examen? Min andra fråga är, kan fysik 2 ge meritpoäng om behörighetskravet är fysik 1 ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    reglerna för Meritpoäng för dig med Examensbevis - var god se gymnasieguiden.se/informeras/merit. Kurser i fysik ger inte meritpoäng för dem med Examensbevis.

    Meritvärde
    I ditt jämförelsetal kommer att räknas in ALLA icke U_markerade kurser från ditt exam.bevis, förutom Gymnasiearbete. Av dem U-kurser kommer endast dem som krävs för särskild behörighet eller de som ger meritpoäng - räknas in. Vilka är dina U-kurser?
    Och så kommer även betyg i Fysik 2, Kemi 1 och matematik 4 räknas in. Inga kurser eller betyg tas bort från examensbeviset.
    Till jämförelsetalet "plussar" man på sedan det antal meritpoäng som du har fått; max i merit är 2.5.

    Vänligen
    Julia syv