Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    fristående gymnasieskolorna har RIKSINTAG - vilket betyder att de tar emot alla sökande som "förstahandssökande", utan att göra skillnad på vilken kommun eleven är folkbokför i; eleverna konkurrerar om platser med sina betyg från Slutbetyget i Grundskolan.

    RIKSREKRYTERING - är det vissa Utbildningar (på ca 10% av alla gymnasieskolor) som har, och inte hela skolor. På en och samma gymnasieskola finns det oftast en eller ett par riksrekryterande utbildningar och resten av utbildningarna är "vanliga", icke-riksrekryterande. Riksrekryterande utbildningar kan finnas både på fristående och på övriga gymnasieskolor: kommunala och landstingsdrivna; riksrekryterande UTBILDNINGAR (och inte hela skolan, alltså) tar emot alla sökande i första hand. De övriga (vanliga, icke-riksrekryterande) utbildningar på samma gymnasieskola, om det är icke-fristående skola, tar emot sökande från "egna kommuner", inom sitt upptagningsområde i första hand, och alla andra sökande - i andra hand (i mån av plats).

    Vilka utbildningar har RIKSREKRYTERING?
    DET FINNS OLIKA TYPER AV RIKSREKRYTERANDE UTBILDNINGAR:

    Hänvisning/lästips:
    Lista på gymnasieskolor som har en eller flera Riksrekryterande utbildningar
    Var-finns-spetsutbildningar-i-matematik?
    gymnasieguiden.se/informeras/skoltyper