Maria Lúcia
    Hej, jag skulle vilja veta mina möjligheter för studier här i Sverige. Jag har SVA3 och Samhällskunskap i Sverige alltså Matte från gymnasiet i hemlandet.

    Då tror jag att jag kan försöka blir antagna till en högskola kurs. Men kan jag också studera på yrkeshögskola eller även någon eftergymnasial utbildning på Komvux? Har jag rätt till CSN bidrag?

    Tack på förhand.

    ML

    ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej ML!

    För att ha rätt till studiemedel måste man även ha Principiell Rätt till Svenskt studiestöd, vilket svenska medborgare har och medborgare i andra länder eventuell kan få. Är man medborgare i ett icke-européiskt land, krävs det som regel PUT, permanent uppehållstillstånd i Sverige för att CSN skulle bedöma att man har rätt till svenskt studiestör .. men egentligen är det en fråga, som du ställer till oss - en fråga du måste ställa till CSN. Många olika saker behöver uppfyllas för att kunna få ut studiemedel  - bland annat vad gäller personens ålder.
    Mycket info finns på www.csn.se
    **********
    Studier på yrkeshögskola berättigar till Studiemedel (men det finns folk som läser på yh-utbildning som inte får studiemedel, exempelvis pga obetalda tidigare skulder till CSN eller för att de är för gamla, ex. över 56 år gamla; eller för att de - för övrigt- har för hög inkomst - se info om Fribelopp på CSN's hemsida >>).

    Allmänt gäller:
    man måste läsa på minst halvtid, annars har man inte rätt till studiemedel;
    man får ej ha för hög inkomst vid sidan av studiemedel;
    studier på komvux, folkhögskolorna, högskolorna/universiteten och KKU ger, i regel, rätt till studiemedel (det är de så kallade "Studiemedelsberättigade" utbildningar).

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Hej Mila, tack för komplett och snabb svar!

      Jag ska kolla med CSN.

      Men jag faktiskt glömt att skriva en viktigt information (jag var säker att jag had namned detta): jag har en högskoleexamen från hemlandet. Får jag studera på yrkeshögskola eller även  på Komvux fast jag har högre utbildning?

      Tack igen.

      ML

    • Milla : Det finns inte några förbud mot att på grund av högre utbildning ej kunna läsa på komvux eller på en yrkeshögskola.
    • : Tack så mycket !
    • Liselotte : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer