Aron
    Hej,

    Jag är intresserad av att läsa till copywriter på eftergymnasial nivå. Min fråga är vad som är bäst att söka. Jag vet att det finns yrkeshögskolor man kan söka sig till, men jag är nog mer intresserad av att läsa ett kandidatprogram på högskola/universitet - detta eftersom jag tror att en kandidatutbildning anses vara mer prestigefylld samt att den ger mig ett större urval av yrken, i.e. att man kan arbeta med allt inom marknadsföring med en PR-examen till skillnad från att vara bunden till copywriting med en copywriter-examen. Därför undrar jag vilka kandidatprogram jag borde undersöka närmare.
    Jag är mer intresserad av retorik och skrivande än av den rena marknadsföringsaspekten, så eventuellt om man kan gå ett 'kreativt skrivande'-program som också kan användas som underlag för att söka sig till yrken som copywriter?

    Ursäkta min röriga frågeställning, hoppas den går att besvara ändå!

    Med vänliga hälsningar,
    Aron

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aron,

    eftersom Copywriter >> är ett icke-reglerat yrke och arbetsgivare får därför fritt välja vem de anställer (och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika), blir det extremt svårt att ge några konkreta råd angående val av utbildning.
    Som du själv skriver i din fråga, så finns det relevanta utbildningar både inom yrkeshögskola och på högskolenivå.

    OBS! man får söka till alla dem samtidigt och man söker till varje yrkeshögskoleutbildning, oberoende av alla andra ansökningar; på så sätt går det att komma in på många olika yrkeshögskoleutbildningar och samtidigt även på 150% studietakt inom högskola (och i så fall kan du välja senare, vilken eller vilka utbildningar du tackar Ja till).

    Utbud inom högskola/universitet i Sverige till utbildningar med start HT-19 fastställs till 15 mars 2019. Därför kanske det ej går att se alla alternativ som blir sökbara från 15 mars, men kika redan nu på några kurser och program som kan vara av intresse för dig: se info på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=skrivande

    Jag vill också "påpeka" att relevanta utbildningar kan finnas även inom andra skolformer, t.ex inom KKU, se några exempel:

    konstkulturutbildning.se/ArtDirector/Copywriter
    konstkulturutbildning.se/Skrivarlinjen/Project
    konstkulturutbildning.se/Skrivarlinjen
    och
    konstkulturutbildning.se/Skrivarlinjen/distans