Michaela
    Hej!
    Jag har precis gått ut gymnasiet med en yrkesexamen i Stockholm (Designgymnasiet) och saknar kompetens i SV3 och Religionskunskap1.
    Min tanke var att gå Religionskunskap nu till hösten men jag vill gärna studera tillräckligt mycket nu under hösten så att CSN ska kunna godkänna det då jag har barnpension som endast gäller om CSN gäller. Därav behöver jag studera heltid.

    Jag ska nämligen i December åka och plugga utomlands i Korea (Denna kurs är CSN berättigad) och det är därför som det måste vara en kortkurs som inte sträcker sig längre än från nu i sommar tills i slutet av November. Några tips på hur jag kan göra för att hitta kurser som räknas som att jag då "studerar på heltid"?

    Är intresserad utav att studera SV3, Religion1 eller eventuella språk som Koreanska Japanska eller Teckenspråk. Även musik om det finns möjlighet till det. Vet inte om dessa är alternativ, men passar på att nämna dem i alla fall.

    Tacksam för svar och förstår om det är svårt att hjälpa till då detta är lite komplicerat.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Michaela,

    på komvux är det i den kommunen där man är folkbokförd, som man ansöker om att läsa. Olika kommuner har olika utbud av kurser. Det är alltså jätteviktigt i vilken kommun du är folkbokförd.

    Komvux brukar erbjuda möjlighet att läsa på dagtid och kvällstid, men också på "flex" och distans. På dag- och kvällstid brukar kurserna upplagda under hela terminer; men på "flex" och distans brukar man kunna själv bestämma hur snabbt/långsamt man läser, inom vissa gränser... t.ex brukar man inte tillåta läsa på lägre takt än 25% av heltid.

    Heltid på komvux är det 20 gymnasiala poäng per vecka. Svenska 3 är en 100 poängskurs och läses på heltid på fem veckor, om du läser endast den kursen.
    Religionskunskap 1 är en 50 poängskurs och läses på 2,5 veckor om du läser endast den kursen. CSN brukar inte bevilja studiestöd om studier är kortare än 3 veckor, därför skulle det kunna bli så att om du endast läser REligionskunskap 1 på heltid eller någon annan "liten" kurs - då är studier på kortare period än 3 veckor och CSN kan därför ge avslag.
    Lösningen kan vara att söka läsa Svenska 3 och Relitionskunskap 1 samtidigt - under perioden på 7.5 veckor. På så sätt får du studier på heltid i ca 2 månader.

    Vilka kurser i språk som komvux i din kommun kan erbjuda, vet inte jag. Du måste fråga på komvux i din kommun. Ofta finns det info på kommunernas hemsidor - om kursutbud på komvux, ansökningsperioder mm. Om man inte hittar, kan man ringa till kommunens växel och be att bli kopplad till Komvux. Där frågar man om det finns drop-in tid då man kan komma prata med dem utan att på förhand ha bokat tid.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte