cecilia

    Min dotter som går i nian har autism, hon lider av stor trötthet och har anpassad skolgång. Hur kommer detta att funka på gymnasiet som är frivilligt? Hon kommer att få behörighet till och vill gå Estet på en friskola. Vad kan jag kräva? Kan hon med läkarintyg få gå deltid eller få anpassad studiegång?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Cecilia,
    jag vill råda dig att ta kontakt med den gymnasieskola som din dotter vill gå på och fråga om de kommer ha möjlighet att göra de anpassningar som din dotter behöver... för att det kan annars bli en "jobbig kamp" om skolan anser att de ej har resurser och möjligheter att göra de anpassningar som din dotter behöver och du/ni ska kräva detta: sådant brukar ta lång tid och kan lätt bli mycket jobbigt för er, som familj: och din dotter kan bli lidande av det, vilket vi absolut vill undvika.
    ****
    Har eleven intyg som föreskriver eller rekommenderar att eleven läser på deltid, har eleven rätt att läsa på deltid. Deltid är allt från några få procent till 99,9% av heltid... så, om eleven läser på halvtid, då kommer gymnasiala studier ta 6 år... för att de tar 3 år vid 100% studietakt. Så, frågan är om din dotter vill, kan och kommer ta ut examensbevis från gymnasiet. Man kan inte på deltid läsa lika mycket som på heltid. Studierna kommer därför ta längre tid... frågan är då Hur mycket längre tid?
    ****
    Jag vill rekommendera samarbete med kurator, skolsköterska, skolläkare, personal på utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven är folkbokförd. Vilka studier som passar din dotter bäst, kan inte vi här på fråga syv svara på: vi känner inte din dotter och en fråga om anpassningar är en stor och viktig fråga men som också är omöjlig att ge ett generellt svar på... I nästan varje diagnos finns det också "grad och omfattning" alltså olika elever med autism behöver olika anpassningar och vilka anpassningar de behöver kan också variera över tid... de anpassningar som din dotter behöver idag kanske hon inte behöver om ett eller om 2 år; hon behöver då kanske andra anpassningar...
    Vidare rekommenderar jag också att tänka på "pendlingstid" - hur långt ligger skolan från hemmet; hur jobbigt blir det att ta sig till skolan och hem igen? Det är ju i flera år som din dotter kommer behöva ta sig till och från skolan... så det är också viktigt att tänka på.
    Vi, kan alltså inte här på Fråga SYV svara att elever med autism har alla rätt till "de här och de här anpassningar" och att det kommer din dotter att få.Punkt och slut. Nej, tyvärr... utan det är en svår fråga. I styrdokumenten står det mycket allmänt att eleverna bör få de anpassningar... de behöver... men det är oklart vad "behöver" betyder: är det vad eleven önskar? vad vårdnadshavare önskar? eller vad läkaren rekommenderar?
    Även "undervisning i små grupper" är det oklart: hur många elever får ingå i en "liten grupp": är 10 elever en liten eller en medelstor grupp, t.ex?....
    En viktig aspekt är EKONOMISKA RESURSER. Om gymnasieskolan kan få extrapengar för att anpassa undervisning för din dotter, t.ex anställa en elevasssitent; då är det en situation, men annars - en annan situation. Det mesta går att ordna, om man har råd. Skulle man haft råd kunde man ha mycket små klasser och individuell undervisning vid behov men personlig handledning: en lärare - mot en elev... om man hade råd, alltså. Nu är det också lärarbrist och på många skolor saknas det lärare...
    Konkreta tips:
    besök den skolan som din dotter vill gå på, t.ex på öppet hus eller boka Studiebesök. Prata med rektor och kurator på den skolan. Ta fram info om vilka extra-ekonomiska-resurser som skolan skulle få för att anpassa undervisning för din dotter; utan de där "extrapengarna" kommer det inte att hända speciellt mycket, för att skolan kommer att "streta emot" jättemycket för att det kostar att anpassa undervisning och finns det inte pengarna, då finns de inte.
    _ Tänk på att gymnasiala studier finns även på folkhögskolorna: www.folkhogskola.nu
    Det kan vara så att studiemiljö på en folkhögskola passar mycket bättre. Gör studiebesök på en eller några olika folkhögskolor, är också mitt råd.
    Vanligtvis måste eleven vara 18 år eller "nästan 18 år" för att få börja läsa på en allmän kurs på en folkhögskola, men elevens kommun kan köpa plats på en folkhögskola för en yngre elev. Så, kika gärna även på det alternativet!