Amanda
    Hej! Om man gör HP-provet, kommer man fortfarande delta/tillhöra i antagningsgruppen där bara de gymnasiala betygen räknas? Vill plugga läkare och har bra betyg (går 2:an), därmed är jag osäker över att göra HP om det innebär att jag inte längre har chans att konkurrera enbart på betygsfronten.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amanda,

    HP-urvalet är separat från betyg, dvs om du får ett giltigt resultat på högskoleprovet, är det som om du "klonar dig" - du kommer då att prövas i betygsgruppen och samtidigt i HP-urvalet /som om du vore 2 olika personer/.
    Dessutom kan HP-resultat hjälpa dig även att komma in i betygsgruppen. Om det blir så att du och en eller flera andra personer konkurrerar om sista platsen - då antas hen som har högre resultat på högskoleprovet, men om ingen av dem har HP-resultat, då blir det utlottning /slumpen får avgöra/.
    Det finns alltså Endast FÖRDELAR i att göra högskoleprovet.

    Vänligen

    L.

    Liselotte