Hej,

    särskild behörighet till juristprogrammen på de svenska lärosätena är: godkända betyg i gymnasiala kurser Historia 1b och Samhällskunskap 1b (eller i alla de mindre kurserna: Historia 1a1 och 1a2 samt Samhällskunskap 1a1 och 1a2). Man behöver inte ha godkänt betyg i högre mattekurs än matematik 1, för att bli behörig till juristprogrammet. Så är det i alla fall nu, mars 2020. Behörighetskraven kan dock ändras i framtiden.

    Annars gäller följande; till alla svenska högskoleutbildningar måste man även alltid ha Grundläggande behörighet, t.ex Examensbevis från gymnasiet eller från Komvux och godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6.
    Det finns många sätt att ha Grundläggande behörighet på, beroende bl.a på "när man är född" (alltså när man läste på gymnasiet) - fick man "äldre betyg", t.ex gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare, då är det Slutbetyg (och inte Examensbevis).
    Det kan även finnas sökande med Avgångsbetygen; men Omdöme från folkhögskolorna, och med 3-årig arbetslivserfarenhet (som bedöms ha grundläggande behörighet på "Reell kompetens").

    Vänligen
    ANNA