Ronja
    Hej!
    Jag heter Ronja och går i 2an på Ekonomiprogrammet. Jag undrar vilka betyg man lägst kan ha för att komma in på socionomutbildningen i Stockholm, Uppsala och Lund.
    Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ronja,

    alla BEHÖRIGA sökande deltar i Konkurrensen om utbildningsplats och har med det en CHANS att komma in.
    Exakt hur höga betyg som kommer i framtiden ge plats på en viss utbildning är omöjligt att svara på.
    För behörighet till socionomprogrammet krävs det Grundläggande behörighet (för dig blir det att du måste få ut ditt Examensbevis) + särskild behörighet i form av godkända betyg i Matemaik 2 och Samhällskunskap 1b.
    ******
    Visst kan man titta på hur höga betyg som krävdes förut och det ger en viss fingervisning. :)
    Socionomprogrammet i Lund: och

    Socionomprogrammet i Uppsala:

    och

    Socionomprogrammet på Stockholms Universitet:
    och

    BI är utvalsgrupp som du kommer att prövas i, gymnasiebetyg utan kompletteringar, när du söker direkt efter gymnasiet.
    17.5 i meritvärde får man om man har alla B-betyg från gymnasiet; eller om man har alla C betyg men max i merit >> (som är 2,5) dvs om man t.ex har godkända betyg i Engelska 7 och i Moderna språk 3 och 4. Eller om man har betyg i Moderna språk 3 och 4 och i matematik 3 och 4. Om Meritpoäng för dig med Examensbevis - var god läs på GymnasieGuiden.se/info om meritpoäng >>

    ********************
    HP är urvalsgrupp på Högskoleprovet. Det krävs ca 1.0... ibland lite mer ibland lite mindre. ca 1.0 på högskoleprovet får man om man Mycket grovt sagt, har klarat Hälften av uppgifterna och svarat rätt på halva frågor som ingår i högskoleprovet. Bäst resultat på HP som man kan få är 2.0.

    Det ser ut som att det tidigare varit svårast att komma in i Uppsala, jämfört med Stockholm och Lund - på Socionomprogrammet (om man endast tittar på de 3 städerna).