Elliot
    Hej vilka betyg krävs det för att komma in på trafikflyghögskolan, och vilka psykiska krav ställs det ?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Elliot!

    Om de psykiska krav kan du läsa på tfhs.lu.se/fileadmin/tfhs/doc/Krav

    Om utbildningar på Trafikflyghögskolan
    Om du menar att du vill bli Pilot (för att skolan har även andra utbildningar) - då gissar jag på att det är den här utbildningen du menar: utbildning/trafikflyghogskolan-lunds-universitet/trafikflygarutbildning-ljungbyhed-lund

    och då är det följande krav på betyg i gymnasiala kurser - lägst betyget godkänt (E) i
    Svenska eller SAS 1
    Engelska 6
    Matematik 3b eller 3c
    Fysik 1a (eller i både fysik 1b1 och 1b2).
    *****
    Det räcker att ha E betyg för att anses som behörig, sedan deltar alla behöriga i konkurrensen. Man är också tvungen att bli bedömd fysiskt och psykiskt frisk; läkarundersökningen som man behöver - med godkända resultat - genomgå kostar idag (mars 2019) cirka 6.500 kr.

    Hälsningar
    D: