Tilde
    Jag går andra året på gymnasiet & börjar snart sista året. Är lite orolig över mina betyg & om jag kommer komma in på universitet/högskola. Har C i dem flesta kurser, A och B i fåtal och sen E i ungefär 2 kurser. Hur stor chans har jag att komma in på tex socionom programmet? Hur måste mina betyg se ut? Läser även språk 3 & 4 vilket ger en halv meritpoäng (?). Skulle vilja veta hur mina chanser ser ut. Tack!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Tilde,

    endast Behöriga sökande konkurrerar om plats på högskoleutbildningar. För att bli behörig till högskola/universitet i Sverige (gäller alla högskoleutbildningar) behöver du uppnå kraven för Examensbevis. Och även ha godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6.
    Sedan tillkommer det också krav på Särskild behörighet; för socionomprogrammet är det godkänt betyg i matematik 2 och i Samhällskunskap 1b.
    ***
    Man kan göra högskoleprovet - vilket jag råder dig att du funderar på att anmäla dig och göra högskoleprovet så många ggr du hinner och har råd med (anmälan kostar 450 kr).
    Som behörig sökande med ett giltigt resultat av högskoleprovet - prövas man i HP-urvalsgruppen; och separat även i betygsgruppen/grupper. På så sätt kan man faktiskt komma in på samma högskoleutbildning "flera ggr" till samma start, men givetvis får man bara en plats... Exakt hur höga betyg som skulle ge plats på socionomprogrammet vet man inte på förhand.
    Det viktigaste är att bli behörig. Vi råder också att göra högskoleprovet. Vi råder att försöka få så höga betyg man kan få. Kommer man inte in, kan man försöka höja sitt meritvärde - ex. genom studier på komvux eller genom prövningar. Man kan också göra högskoleprovet ännu flera ggr.
    Man kan också fundera på andra yrken och utbildningar...
    Mer kan man inte göra.
    Hälsningar

    D: