khadija
    Hej SYV!
    Jag går på Vård och Omsorg och detta är mitt andra år. Jag har bra betyg i yrkesämnena men bara E i Matte, Svenska och Engelska. Jag har brand och räddning som IV-kurs och Spanska som EL-kurs.
    Jag vill läsa i Oxford University/Toronto University efter jag har tagit studenten men jag vet inte vilka betyg jag måste ha att bli läkare/ komma in på Oxford University?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du kommer troligtvis behövs komplettera efter gymnasiet. På VO läser man för lite matte,fysik, kemi och biologi. Jag råder dig göra ditt bästa i alla kurser du läser nu och sedan i början av vårterminen när du går åk3, boka tid med syv på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för vidare studieplanering . Bra om du redan på gymnasiet kan läsa mer matte, ex inte endast matte 2a men även matte 3b. Sedan läser du matte 4 på komvux plus ev andra kurser ex i kemi, fysik och biologi.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Kam man läsa dom ämnena samdigt man går på gymnasiet?
    • Milla : Fråga syv på din skola - det är inte förbjudet men jag tror inte din skola kommer erbjuda dig läsa dem. Men vi hoppas ! Prata med syv på din skola och lycka till!