Maria

    Jag har läst 2 stycken gymnasieutbildningar, har ett Samlat betygsdokument för min första gymnasieutbildning, sen gick jag vård och omsorgscollege och har ytterligare den utanpå den gamla gymnasieutbildningen. Där har jag bara som ett uttdrag ur betygskatalogen. När jag nu söker till universitetet vilka betyg är det då som räknas? De bästa betygen ? eller måste jag göra om dessa till ett slutgiltigt slutbetyg för att vara behörig universitetet sen?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Maria,

    det bästa du kan göra är att ta alla dina betyg till syv på komvux och så får ni tillsammans reda ut det. SYV på komvux kan söka experthjälp vid behov.
    Saken är den att det spelar stor roll ex. om dina betyg är från gymnasiet eller från komvux och från vilka år betygen är. Ibland spelar det även roll vad för "linje" man gick.
    Du kan själv se på https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010 - om du gick ut gymnasiet före 2010.
    Men om du gick ut gymnasiet år 2010 - så är det annan info.. .

    Utifrån din ålder, gissar jag på att du gick gymnasiet innan år 2010... men det är inte bra att gissa. Du behöver ju konkreta svar.
    Reglerna är krångliga och har ändrats flera ggr ... men Om det är så att du fick Samlat betygsdokument från innan år 2010, så räcker inte det. Du behöver Slutbetyg. Det står på länken/se ovan/.
    *****
    Om du gjorde ansökan till Antagning.se kommer antagning.se göra behörighetsprövning och du får svar om du är behörig eller obehörig, men du kan tyvärr få det svaret för sent, så att du inte hinner bli behörig.

    • : Jag har ett samlat betygsdokument från 2007 där jag gick fordonsutbildning och jag har godkänt i alla kärnämnen förutom matte A (matte1a), och sen ett utdrag ur betygskatalogen från nu 2018 där jag även kompletterat med naturkunskap 2 och matte 1a för att bli behörig. Jag beräknas vara färdig med nuvarande matte 2 kursen om ca 1 månad om allt går som det ska. Saken är den att vi haft 5 stycken syokonsulenter som alla sagt olika och den vi har nu är på skolan varannan onsdag men var sjuk idag. Kan jag plocka det bästa av 2 världar för att få ett bra slutbetyg och sen komplettera med matte 2 eller måste den kursen vara med i själva slutbetyget?
    • Anna : Matte 2 behöver inte finnas med i självaste slutbetyget, men betyg i matte 2 kommer ändå att räknas in om den kursen krävs för särskild behörighet till just din utbildning. Så, du vinner inget på att lämna matte 2 utanför slutbetyget ju.
    • : verkar inte som att jag har något annat val än att lämna den utanför slutbetyget då jag isåfall måste göra en ny anmälan på antagning eftersom att jag fortfarande räknas som obehörig. hinner nog inte klart en hel mattekurs på 2.5 vecka
    • Anna : Att en SYV inte finns "på skolan" kan hända... hen kan vara sjuk, upptagen med annat mm. Dock finns det alltid någon ansvarig du kan få tag på - ex. Rektor på skolan; du kan också alltid vända dig till Komvux i din kommunen där du är folkbokförd. Det är Komvux i din "hemkommun" dvs där du är skriven, som ansvarar för att göra studieplanering för dig. har de ingen egen SYV, får de hänvisa dig någonstans där du får planering av ett Slutbetyg. Det är inte du själv, utan Rektor på komvux som med sin underskrift försäkrar att alla regler har följts och att slutbetyg är utfärdat enligt alla konstens regler. Ofta är det syv som förbereder Slutbetyget till Rektor för påskrift, men rektor kan också anvisa den uppgifter till någon annan - ex. till en erfaren utbildningsadministratör. Du ska inte vara utan slutbetyg pga syv-en sjuk t.ex... Du bör vända dig till Rektor på komvux i den kommunen där du är folkbokförd för att få svar hur du snarast kan få träffa den personen som ska titta på alla dina betyg och göra en planering av slutbetyget med dig. Det är ännu ganska gått om tid - ca 3 månader, men jag råder dig ta tag i detta snarast; för att om det skulle visa sig att någon kurs saknas och du skulle behöva läsa den eller göra prövning i den - då kan det bli panik/akut i så fall. Lycka till!
    Läs alla kommentarer