Sebastian

    Jag sitter i en lite speciell sits för nuvarande. Jag läser för nuvarande Teknikprogrammet det sista året nu och har redan skickat in min antagning och så vidare.

    Grejen är att jag har nämligen läst Mattematik 5 och Engelska 7 utökat men jag har även sedan tidigare läst Moderna språk 3 och 4. Detta innebär att min meritpoäng kommer överstiga det maximala antalet på 2.5 poäng (Mattematik 4 räknas inte då jag behöver den för behörighet). Jag vet att utökade kurser som ger meritpoäng eller behörighet räknas med i jämförelsetalet, men vad gäller om man läst till sig över 2.5 meritpoäng? Kan jag räkna bort dom sämsta kurserna från jämförelsetalet trots att de ger meritpoäng om jag ändå får ihop till 2.5 meritpoäng utan dom? Måste jag sätta dom kurserna till utökad kurs om jag vill ha dom borträknade isåfall eller gör datorn som räknar ut jämförelsetalet det här av sig självt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian,

    betyg i Moderna språk 3 och 4 kommer under alla omständigheter räknas in i ditt jämförelsetal, för att det är "vanliga kurser", inom programmets 2500 poäng. sedan tillkommer en fråga om vilken av kurser (eng7 eller matte 5) som kommer att räknas in.

    Av eng7 och matte 5 kommer den kursen räknas in som du har högre betyg i. I fall du har samma betyg i eng 7 och matte 5 - kommer en av dem räknas in (spelar ingen roll vilken för att du har samma betyg i dem Om du har samma betyg i dem). :)

    bästa hälsningar

    ANNA

    • : Gäller detta även om jag byter så att Moderna språk kurserna blir utökade kurser istället för Matte 5 och Engelska 7? (Det går att fylla i en blanket som ändrar vilka kurser som räknas som utökade)
    • Anna : Om du har högre betyg i matte 5 och eng7 än i moderna språk 3 och 4, då "vinner du" på att byta plats så att du har moderna språk som U-kurser; om det nu är möjligt på din skola. Det är olika på olika skolor - vissa byter inte i efterhand; och andra gör det.
    • Anna : Om det nu blir möjligt att byta vilka kurser som blir U-markerade i ditt examensbevis, kanske du t o m kan ha andra kurser än moderna språk eller eng7 eller matte 5 som dina U-kurser. Vilka kurser har du lägst betyg i? Det är inte alla kurser som kan bli U-kurser. Obligatoriska kurser får inte bli U-kurser.
    • : Jag har C:n i båda Moderna språk kurserna och kommer få ett A i Eng 7. matte 5 kan bli allt från C-A så jag antar att det är bäst att sätta en av Moderna språk kurserna (eller båda) som U kurs om jag får högre än ett C i Matte 5
    • : Alla andra icke-utbytbara kurser har jag antingen B eller A i
    • : *utbytbara
    • Anna : I så fall får du högre meritvärde med Moderna språk som U-kurser, men om du t.ex råkade få D betyg i matte 5, då är det bättre att ha matte 5 som U-kurs. Alltså, kurser med lägre betyg bör du sätta som U-kurser. Det ger dig högre meritvärde. Dock kommer en av Moderna språk kurserna ändå räknas in i ditt jämförelsetal, för att utan den uppnår du bara 2.0 i merit. du har väl inte matte specialisering kurs? För att det är i så fall matte specialisering som också ger merit, men det har du väl inte betyg i?
    • : Nej jag har inte Matte specialisering, jag antar att det inte spelar nån roll om det är den Moderna språk kurs som ger 1 meritpoäng eller den som ger 0.5 som räknas bort. Takc för ditt svar :)
    • Anna : Just när du söker utbildning på högskola som kräver matte 4 men ej kräver moderna språk 3, spelar det ingen roll. Men om du med samma betyg kommer att söka till en annan utbildning som t.ex ej kräver matte 4 men kräver moderna språk 3; då kommer betyget i Moderna språk 3 räknas in pga den krävs för särskild behörighet. Och du kommer kanske uppnå max merit inom matte för matte 2,3 och 4 - då ger inte matte 5 några meritpoäng i så fall. I vilket fall är det fördelaktigare att ha U-kurser med lägre betyg för att U-kurser KANSKE räknas in. Men de som inte är U-kurser räknas ALLTID in.
    Läs alla kommentarer