Elev

    Hej! Jag ska nu göra min ansökan till komvux för undersköterska. Det jag dock inte vet är vilka betyg som ska skickas in; de från gymnasiet eller grundskolan (eftersom det är en gymnasial utbildning)? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecka,
    fråga helst på komvux - olika komvux kan kräva olika sätt att ansöka på, inkl. vilka betyg de kräver; det kan också vara så att komvux ser i databasen vilka betyg du har (på ditt persnr.).
    Undersköterska är gymnasial utbildning på komvux och kravet är Grundskolekompetens, därför kan det räcka med att du skickar eller visar upp dina grundskolebetyg.
    Men fråga helst på komvux eller läs info på den sidan där du gör ansökan. Det brukar stå att man ska skicka alla sina tidigare betyg från grund- och gymnasiala utbildningar, när man söker till komvux.

    Vänligen
    ANNA