Hej Lina,

    du ställer en viktig fråga. Egentligen söker man med de betygen som du kommer att ha i ett Slutbetyg från Grundskolan. De ämnena som du fortsätter läsa under åk9 och som du får nya betyg i i slutet av maj, är det de betygen som egentligen kommer att räknas in.

    Då kan man fråga sig - varför ska man göra ansökan mycket tidigare, under vintern? Ju, det finns flera olika anledningar:
    - för att "få igång" eleverna, så att de på allvar börjar fundera över sina gymnasieval i god tid;
    - för att testa att antagningssysmetet funkar - att man får preliminär antagningsbesked är ett test inför den riktiga antagningen som sker i juni sen;

    - och ännu en viktig anledning är att gymnasieskolorna får tidigt på våren besked om vilka utbildningar som är mycket populära och vilka som inte alls är så "poppis" och kan då i den mån det är möjligt, göra anpassningar av antal utbildningsplatser på olika gymnasiala utbildningar.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA