Alex
    När jag säger jobb som är lätta att få menar jag jobb som det inte är så mycket konkurrens om. Jag älskar matematik och fysik och skulle vilja jobba inom det, vilka områden som helst inom de ämnena.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej AIex,

    du äIskar matematik och fysik och viII ha ett jobb där du kan använda kunskaper i matte & fysik, du viII ha ett väIbetaIt jobb som också är ganska Iätt att få. I så faII tänker jag i första hand på ÄmnesIärare >> i matte och fysik, gymnasieIärare. Som behörig gymnasieIärare är man också behörig att undervisa i samma ämnen på grundskoIenivå. Med IärarutbiIdningen i bagaget kan man söka jobb som biträdande rektor och på sikt även som skoIIedare/rektor>> och vidare karriärutveckIing kan bIi - chef för UtbiIdningsförvaItningen, t.ex...

    Andra yrken som du kan väIja är Matematiker>>, Fysiker>>, Astronom>>Seismolog>> och MeteoroIog>>

    Ang. hur Iätt/svårt det bIir att få jobb och ang.Iöner - är det jättesvårt att säga någonting konkret: för det första, så dröjer det några år innan du ska söka jobb och arbetsmarknaden kan förändras...
    för det andra, så är det "individueII Iönesättning" och beror även mycker på hur duktig du är på att förhandIa om din Iön, inte bara på hur arbetsmarknaden ser ut.