Anonym

    Hej, Som rubriken lyder, vilka dokument behöver jag lämna in till min studievägledare för att kunna få min gymnasieexamen? För två år sedan gjorde jag en studieplanering med en studievägledare och började då plugga på Komvux. Jag klarade några kurser där men sen slutade jag på grund av jobbet. För att kunna fortsätta med studierna valde jag att göra prövningar i de kurserna som jag hade kvar, och de var många. Prövningarna gjorde jag i olika kommuner i Skåne t.ex Lund, Landskrona, Skurup och Sjöbo. Sista prövningen ska jag göra om två veckor i Skurups kommun och frågan är, kan jag få min gymnasieexamen från en av kommunerna som jag nämde ovan? Att få min gymnasieexamen från min hemkommun (Malmö) innan sista kompletteringsdagen 3: december är omöjligt då det är svårt att boka tid med en studievägledare p.g.a det höga trycket. Om jag får möjligheten att få min gymnasieexamen från Sjöbos kommun t.ex, vilka dokument behöver jag skicka till studievägledaren? Viktigt: Jag har inte gått på ett vanligt gymnasieprogram utan läste alla gymnaiekurser på Komvux och genom prövningar. Tacksam för svar!

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du kan fråga komvux i Sjöbo om de kan eller vill utfärda examensbevis för dig. Det är som regel ”hemkommen”: där man är Folkbokförd som har det uppdraget. Andra kommuner kan vägra ta hand om det. Du kan bli hänvisad till din kommun av alla andra kommuner- detta pga det kräver stor arbetsinsats från personal: administration omkring examensbevis är omfattande och även rektorn är involverad.
    Komvux i den kommunen som åtar sig utföra examensbevis behöver ha alla dina betyg inkl prövningsbetyg. Du kan behöva uppvisa original betygen, även om betygen syns i databasen eller om du lämnar in kopior av betygen.

    Studie- och yrkesvägledare
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    precis som Milla har svarat, är det väldigt mycket jobb med att utfärda ett Examensbevis och troligtvis vill inte ngn komvux som inte måste göra det, göra det. Alltså, blir du med störts sannolikhet hänvisad till hemkommunen, alltså till den kommunen där du är folkbokförd.
    Innehåll i ett examensbevis måste kollas och dubbelkollas och så tittar även rektorn på det och med sitt underskrift försäkrar att alla regler har följts och examensbeviset är giltigt. Det är åtskilliga arbetstimmar och mycket ansvar ligger bakom utfärdandet av varje examensbevis.
    Det kan tyvärr inte garanteras att du får ut ditt examensbevis innan sista kompletteringsdag, den 3 dec. Det är många som vill få ut sina utbildningsdokument innan sista kompletteringsdagen och komvux-personal gör sitt bästa, är jag säker på.
    Vi håller tummarna för att du ska hinna få ut ditt examensbevis i tid!

    Vänligen
    ANNA