Hilda
    Hej!
    Jag planerar att söka in till receptarieprogrammet i Göteborg nästa höst (år 2021), men jag skulle vilja läsa några kurser på högskola eller universitet redan denna hösten. Därför undrar jag om det finns några enskilda kurser att söka nu inom receptarieprogrammet som jag kan ha tillgodo (och redan ha klara) när jag väl börjar på Göteborgs universitet? (Jag är främst ute efter distanskurser)

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hilda,
    en svår fråga för en "allmän studievägledare" att svara på; bäst du vänder dig till studievägledare på Receptarieprogrammet i Göteborg...

    Men jag vill ändå dela med
    mina spontana tankar kring din fråga:
    för det första, så kan innehåll i programmet ändras - och det är inte säkert att ens studievägledare på just det programmet vet det redan nu till 100% (alltså, om innehåll kommer att ändras);
    sedan är det också så att de kurser som du ev. skulle kunna tillgodoräknad kanske är spridda inom programmet - alltså inte ligger i början eller i slutet och kanske inte ligger under en hel- eller en halvtermin - och då kommer du sen, när du läser programmet få "problem" med CSN, om du ska ta studiemedel: detta för att du i så fall under vissa terminer bedriver Deltidsstudier och kan då inte få hela studiemedel (utan endast studiemedel på deltid) och CSN avrundar neråt, alltså om du t.ex läser på 74.9% av studietakt, kan du få studiemedel för 50%-studier och om du läser på 49.9% studietakt, då har du inte rätt till studiemedel, över huvudet taget (detta för att man måste läsa på minst halvtid för att ha rät till studiemedel).
    Alltså - kan du få fler problem om du ska tillgodoräkna dig tidigare studier och jag tror inte du blir klar snabbare än på 3 år ändå, även om du sedan innan har läst några kurser som ingår i programmet.

    Det där med "tillgodoräknande av tidigare studier" brukar man ta upp när man är ANTAGEN till programmet, och det är oftast personer som redan (av olika anledningar har läst andra utbildningar) har godkända studier, som tar upp den frågan, men det händer även att man ej vill ta upp den fråga pga de problem som jag nämner ovan - alltså studieekonomi (i första hand).
    Att planera läsa delar av programmet innan man kom in på programmet - kan jag inte direkt rekommendera...

    Men prata gärna med studievägledare och/eller utbildningsansvariga på just det aktuella programmet (alltså på receptarieprogrammet på GU).
    Vänligen
    ANNA