Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!

    Gäller det en vuxen person (över 20 år) eller gäller det en yngre person (under 19 år)? Det är skillnad.

    På komvux (från 1 juli det året man fyller 20 år) kallar man för "grundskolekompetens" - godkända betyg i Svenska alt. svenska som andraspråk + i Engelska + i Matematik. Och man kan få dispens (undantag) från engelska och ofta även från matematik - för att kunna läsa Omvårdnadspaket på komvux. Har man godkänt betyg i svenska eller svenska som andraspråk, kan man oftast få plats på Vårdutbildningen på komvux. Man får då inte fullständigt gymnasiekompetens, men man lär sig så pass - att man sedan kan få jobb som Undersköterska.

    För ungdomsgymnasiet är det mycket annorlunda. Här måste man ha godkända betyg motsvarande vårterminen i åk9 i svenska/svenska som andraspråk, eng, matte + i ännu 5 valfria ämnen. Har man inte det, kan man läsa på Introduktionsprogrammen bl a på Yrkesintroduktion och lära sig yrke Undersköterska. Man får ej gymnasiekompetens men kan bli anställningsbar. Eller så uppnår man behörighet till gymnasiet på yrkesintro och kan sedan byta till ett nationellt gymnasieprogram, Vård- och omsorgsprogrammet.

    Hälsningar

    Mikael SYV