Jeremiah

    Nu i Juni går jag ut gymnasiet på samhällskunskapskursen. Jag planerar att gå en transportutbildning eftersom mitt intresse ligger i just transportering av människor och gods på väg eller räls. Jag har febrilt sökt runt på internet för att hitta en transportutbildning att gå efter eftergymnasiet, men utan lycka. Detta eftersom nästintill alla utbildningar jag funnit ser ut att vara utbildningar på komvux med krav på minst 20/21 år eller B-körkort (ibland båda). Jag är 18 år och har inte körbortsbehörighet B heller.

    Detta leder till min första fråga: Är jag behörig till någon sorts eftergymnasial utbildning inom Fordon & transport? Detta leder dessutom till den naturliga följdfrågan utifall svaret är NEJ: Vad ska jag då göra?

    Av att googla blir jag varken klokare eller hoppfullare och kan inte förmå att hitta ett svar på min fråga någonstans. Känns nästintill hopplöst att begripa vad jag i min sitatuation ska göra. Kan man gå om gymnasiet inom transport linjen men endast närvara kurserna inriktade transport, eller något liknande? Låter dock konstigt men är endast spekulation. Svar är super uppskattat!

    • Julia :

      Kika också på yrke/truckförare - finns olika möjligheter att få truckkort. Ingen garanti dock att varken sig få lov att gå utbildning eller få jobb som truckförare pga man har truckkort. Finns många som har truckkort, men ej får ngt jobb. Utbildningstid för att få truckkort är upp till 3 veckor (kan också gå på ett par dagar...). Vill man jobba inom lager, är det en stor fördel att ha truckkort. En stor fördel är om man har truckkort och samtidigt även andra typer av körkort (B, C mm.).

    3 Svar

    Daniel SYV

    Hejsan,
    Tågförare***/Lokförare - kika gärna på det alternativet.
    Utbildning finns i Sverige inom yrkeshögskola. B-körkort krävs inte. Utbildningstiden ligger på mellan 2 och 3 terminer. När man tar examen som lok- eller tågförare behöver man ha fyllt 20 år. Alltså komma in på utbildningen kan man innan man fyllde 19 år och så hinner man fylla 20 år innan eller samtidigt som man tar examen.
    ___
    ***
    OBS! annorlunda ålderskrav för Tunneltågförare (enligt vad jag vet måste man inför den utbildningen ha 20 år fyllda senast den dagen utbildning påbörjas).

    Hänvisningar/länkar:
    Listan på yrkeshögskoleutbilndingar inom område transport.

    Lokförarutbildningar (några exempel) inom yrkeshögskola:
    trafikverksskolan/lokforare-angelholm
    sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/lokforare-gbg

    • :

      Tack så mycket för svaret! Jag hade just lokförare i åtanke, men på grund av att utbildningarna skriver att, citat: "Du måste ha fyllt 19 år innan du får börja på utbildningen" så hade jag räknat bort detta alternativ.

      När du skriver att man kan komma in på utbildningen vid lägre ålder, kan du länka någon specifik utbildning? Jag följde dina länkar (tack så otroligt mycket för dom) och den vid namn "sky-stiftelsen" har en textrad där det just står att det är 19 år. Om det nu inte spelar någon roll, borde jag vid ansökningsstart den 1 Juni söka ändå? Jag skulle ju kunna nämna just det att krav för att ta examen är 20 fyllda år. Och om utbildningen är 3 terminer hinner jag fylla 20 innan slutet på utbildningen, eftersom jag fyller år i November.

    • Anna :

      När fyller du 19 år? fyller du 19 år i november 2020? Den här yh - https://www.yhguiden.se/utbildning/larcentrum-i-boden/lokforare är lite längre än de andra yh till lokförare, start 14 sept 2020 och utbildning är på 3 terminer (de andra yh till lokförare är på lite dryga 2 terminer). Sista ansökningsdag till https://www.yhguiden.se/utbildning/larcentrum-i-boden/lokforare blir 8 maj 2020. Sök den, är mitt råd.

    • : Jag fyller 19 år i november 2020. Den utbildningen som var på 3 terminer har nu passerat sitt ansökningsdatum då jag extremt olyckligt inte sätt att jag fått svar på denna sida och därför i hopp riktade in mig på en lokförarutbildning till hösten 2021 då jag är 19 fyllda år.
    • Anna : Att du inte har sett svar på din fråga innan det blev för sent att söka till utbildningen är olyckligt; det håller jag med om. Du borde ha fått e-post till den e-postadressen som du registrerade när du skapade inloggning till www.fragasyv.se - de skickas nämligen e-post varje gång det kommer svar eller kommentar till din fråga på Fråga SYV!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, om du tittar på yrkeshögskoleutbildningar till lokförare, så ser du att de flesta är på 220 yh*** (yrkeshögskolepoäng) men det finns en utbildning - den här: https://www.yhguiden.se/utbildning/larcentrum-i-boden/lokforare som är på 300 yh, alltså nästan en tredje del längre. Sista ansökningsdag till starten 14 september 2020 blir den 8 maj 2020 (menar just den här yh: https://www.yhguiden.se/utbildning/larcentrum-i-boden/lokforare). Varje yrkeshögskoleutbildning bestämmer själv när ansökningstiden blir, det kan varjera väldigt mycket när man kan söka till varje yh och hur uttagning går till /ansökningsprocessen kan ta olika lång tid och inkludera olika moment/.
    Att göra ansökan kan du alltid göra. Sedan om du blir antagen eller inte - blir nästa fråga... det är olika saker som man tittar på, bl.a betygen men även bedömer personlig mognad och säkerhetstänk. Att en så ung person som du blir antagen till lokförarutbildningen är ovanligt. Detta bl.a pga svårt att få godkänt på de psykologiska testerna som bedömer mognad och säkerhetstänkande när man är mycket ung.
    Eng. en av de sakkunniga brukar det vara ca 20 sökande på varje plats på lokförarutbildningen. Så, det är inte så lätt att komma in, men sök och lycka till!
    Det där med att vara 19 år fyllda när utbildning börjar - så här tänker de utbildningsansvariga (fick jag förklarat för mig): man måste tvunget vara minst 20 år för att få ut förarbevis för lokförare. De flesta yh till lokförare i Sverige är på 220yh, alltså 2 terminer + fyra veckor till (en månad längre än 2 terminer = 220yh). Endast utbildning till lokförare i Boden är på 300 yh = 3 terminer. Studieuppehåll/lovveckorna kanske man "hoppar över" och förlägger då hela utbildningen utan några lov (eller med mycket korta lov) och på så sätt blir utbildningen kortare än ett år och då slutar utbildningen innan hen som läser fyller 20 år, och då kan inte hen få ut förarbevis. För att undvika att det skulle inträffa säger de nu att man ska vara minst 19 år när utbildning börjar, men helst äldre än så ( och detta i mångt och mycket pga personlig mognad krävs för att kunna antas till utbildningen, genomföra den med godkända resultat och sedan också klara av att jobba som lok- eller tågförare).

    *** Tidigare var de flesta (kanske t o m alla) yh till lokförare i Sverige á 300 yh (tre terminer) men nu har de flesta kortats ner (komprimerats) och endast den i Boden är fortfarande på 300 yh.

    SYV-besökare SYV

    Hej,
    om ditt stora intresse ligger i att köra/transportera människor och varor - så kanske du vinner på att hoppa av gymnasiet nu och söka till år1 på FT/transport till hösten 2020. Om du fyller 19 år i nov 2020, är det sista chansen att komma in på ett nytt program för dig nu till hösten. Från antagning till höstterminen 2021 blir du för gammal för ungdomsgymnasiet.
    Du kan inte heller bli antagen till år1 på gymnasiet om du redan innan - ha genomfört 3-årig utbildning på ett nationellt program. Alltså, om du tar ut examensbevis eller studiebevis nu till sommaren - då är du inte längre en kandidat för antagning till år1 på ett nytt program.
    Tråkigt att råda hoppa av gymnasiet, men enl. de regler och den situationen som råder nu, så kan det vara din bästa chans att skaffa dig flera olika körkortsbehörigheter, faktiskt! Kan t o m vara din enda chans (förutom att du betalar för körkort själv, ur egen ficka).

    Läs gärna om inriktningen Transport på FT - här. På den utb.kan man få många olika behörigheter att köra: från personbil till tung lastbil med släp och även skaffa sig extrabehörigheter t.ex att köra farliga ämnen/gods. Kan finnas variationer i utbildningar på FT/transport på olika gymnasieskolor: vissa utbildar endast till bussförare, andra - till lastbilsförare (man får kika noga på vad just den gymnasieskola kan erbjuda, men alla de utb. på FT/transport börjar med B-körkort, för personbil).

    Vad händer om du tar examensbevis eller studiebevis från samhällsvetenskapsprogrammet men vill bli yrkesförare?
    Jo, om du söker till komvux eller arbetsförmedlingens förarutbildningar, då måste du först (av egen maskin) skaffa dig B-körkort (för personbil). Men sedan får du på komvux veta om att du är inte kortutbildad och tillhör inte till den prioriterade målgruppen och kommer därför med 99,999 % sannolikhet få svar PLATSBRIST på alla ansökningar om förarutbildningar på Komvux.

    AF (arbetsförmedlingen) kunde förut köpa förarutbildningar till långtidsarbetslösa (men du måste redan ha B-körkort - det kommer inte AF att betala för, för dig). Sedan ska AF också ha pengar kvar för innevarande år + att du ska bedömas inte kunna få jobb utan att AF köper lastbil- eller buss- utbildning för dig. Att bli långtidsarbetslös kan ta lång tid och under den tiden ska du inte ha ngt jobb eller ens praktik. Men även då finns inga som helst garantier på att AF köper utbildning för dig.

    Chanserna är alltså ytterst små att som vuxen (om man ej på gymnasiet gått FT/transport) få yrkesförarutbildning utan att man betalar själv, ur egen ficka.
    Ang. köpa (betala själv) - så måste du först få B-körkort. Sedan ska du hitta vilka körskolor som tar in privatpersoner (som inte är skickade av komvux, AF eller företag) för att utbilda till t.ex lastbilsförare och så ska du bekosta hela den utbildningen själv och under utb.tiden har du inte rätt till studiestöd (studiemedel från CSN), så du måste ha pengarna både för att betala för utbildning och för att betala hyra, mat mm. under tiden du utbildar dig - det är rätt tufft och få som har råd.

    Så, att gå FT/transport på ungsomsgymnasiet är det billigaste och säkraste sättet att bli en yrkesförare.

    ang.bli lokförare eller tågförare
    Det är givetvis också en möjlig väg att gå. Dock finns det ingen som helst garanti att just du kommer bli antagen till den yh-utbildningen. just nu finns det t.ex piloter som blev permitterade och söker utbildning till lokförare (fick jag veta av en kollega som är lite mer insatt i just det området).

    • :

      Efter att 2 månader för sent logga in och läsa ditt svar på min fråga tynger mig, eftersom insikten att jag kanske missat mitt livs största möjlighet precis har passerat. Under denna tid har jag hunnit ta studentexamen inom samhällskunskap, och även skrivit in mig i AF som arbetslös/arbetssökande.

      Min plan hade varit att i ett år leta jobb för att sedan nästa år söka någon lokförarutbildning. Men utifrån svaren ovan från ett antal SYV så inser jag att det är en konkurrenskraftigare utbildning än jag tidigare trott. Jag har redan förstått att B - Körkort är prioritet för mig att skaffa, och eftersom jag är utan inkomst samt arbetslös så är Körkortslån från CSN min första tanke. Men därifrån in till en Yrkesförarutbildning är helt utanför mitt kunskapsområde.

      Innan jag läste det du skrev om eventuella utbildningar via komvux trodde jag att det inte heller var en särskilt populär/konkurensfylld väg att gå. Men nu är jag snarare mållös inför mina framtidsinsikter.

    • Anna : Du är fortfarande mycket ung. Dina intressen och framtidsplaner kan förändras flera gånger innan du hamnar "rätt". :) Att skaffa sig B-körkort är nästan alltid en stor fördel! Och detta oavsett vilket yrke du kommer att jobba inom. ... Vad lokförarutbildning anbeträffar, så gör de hårda bedömningar (bland annat vad gäller "personlig mognad" då jobbet som lokförare är påfrestande, inte minst psykiskt påfrestande. Vad jag fick veta av de utbildningsansvariga på lokförarutbildningar, att de är rätt så ovanligt att bli antagen till utbildningen innan man fyller cirka 25 år... detta pga det är inte rimligt att anta att personen uppnådde "stor personlig mognad" när hen är cirka 20 år gammal, endast... Finns dock ingen sådan skarp gräns att man måste bli t.ex 25 år. Men, som sagt, risken finns att du inte kommer in till hösten 2021 men kan mycket väl komma in några år senare: mer erfarenhet, livs- och arbetslivserfarenhet kommer att hjälpa till "på travet", är i alla fall vad jag fick veta av de sakkunniga i branschen.