Camilla
    Om man bor i Vellinge och har ett barn med AST kan man ändå söka till en grundskola i Malmö som har skolor för elever med AST?
    Om ja finns det grund kolor i Malmö för elever med AST?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Camilla,

    AST är ett brett begrepp och mycket handlar om grad och omfattning. Man måste känna till eleven för att kunna ge råd om vilka skolor som kan passa. Vi känner inte eleven.
    Vi tycker därför att du/ni bör prata med kurator och sjuksköterska på elevens nuvarande skola och/eller med Utbildningsförvaltningen i elevens "hemkommun"; med "hemkommunen" menas det den kommunen där personen är folkbokförd.
    Om du frågar på utbildningsförvaltningen i Malmö, kommer de nästan garanterat vilja veta mycket mer om eleven: vilken diagnos som finns, och även grad och omfattning inom den diagnosen - innan de ska kunna ge några rekommendationer på vilken eller vilka skolor som kan passa.

    Jag är ledsen på att behöva svara att pga vi är ett Öppet forum för frågor om studier där vem som helst kan läsa frågor/svar, att vi avråder från att berätta personliga detaljer såsom diagnoser och med frågor som din - måste vi hanvisa till "experter"; och experter i detta fallet är det läkare som ställde diagnos, kuratorer, skolsköterskor på elevens nuvarande och ev. tidigare skola och på den skolan dit eleven vill söka... det går ofta bra att även prata med rektorer.
    Vänligen
    L.

    Liselotte