Tove
    Hej,
    Jag har en dotter som har idrott som en stor hobby och framförallt fotboll. Jag undrar vilka skolor runt och i Stockholm som har mycket idrott på skolan. Jag menar då inte bara elitlag, LIU tror jag det heter.
    Jag undrar även om det finns gymnasieskolor som skollag på skolan. Tex eget fotbollslag som man har på gymnasieskolor i USA?

    Vänligen
    Tove
    • Julia : Vilka gymnasieprogram som är av intresse för din dotter?
    • Anonym Kanin : Jag hittade den här där fotboll (flickor) verkar vara ett alternativ: https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/stockholms-idrottsgymnasium
    • Liselotte : Tack Anonym för din kommentar. Stockholms Idrottsgymn. erbjuder NIU, det är elitidrott, Nationellt erkänd Idrotts Utbildning, bl a erbjuds det fotboll för flickor som NIU. Men om man som icke-elitidrottare kan ta del av fotboll för flickor - är inte säkert. Vi kontaktar skolan och frågar om det. Så fort vi får svar, svarar vi på frågan. Men det var bra tänkt, Anonym, tack! :)
    • Liselotte : vi fick tips från gymnasieantagningen i Stockholm att höra med Stockholms fotbollsförbund - 08-444 75 00. Gyantagning i Storstockholm har inte sådana uppgifter som du efterfrågar, har de sagt. Jag ringde till Sthm.fotbollsförbund /tel.nr ovan/ och fick svar att den personen som borde veta är inte på plats och kanske kommer senare idag eller imorgon... så vi kan ju testa och se om han kan ge svar. Gyantagningen i Storstockholm tipsade också om Solna gymnasieskola. Jag testar nu att höra med den skolan.
    • Liselotte : Ett tips/fundering...många elever utövar bollsporter på fritiden i egna lag. Detta är dock inte något som är kopplat till skolan.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Tove,

    du ställer en intressant och viktig fråga, men som tyvärr också är svårt att svara på, i första hand pga det verkar inte finnas någon sammanställd info som svarar på frågan.
    *****
    Vi har nu kontaktat ett stort antal gymnasieskolor i Stockholm och kommer att förmedla skolornas svar här...
    Nu kommer det svar från Jensen Södra >>:
    som tyvärr inte erbjuder LIU fotboll, däremot har många elever som satsar på sin idrott, då skolan har ett väldigt effektivt schema >>.
    Mer info om att Kombinera idrott med skolan finns på
    www.jensengymnasium.se.

    Med vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte

    Atletica >> planerar att ha LIU fotboll till hösten. För LIU innebär det att man talar om att man är intresserad av att ha fotboll när man startar skolan i augusti.

    Värmdö gymn.>> svarar så här: " Elever som
    tävlar och tränar på hög nivå, har möjlighet att söka en kurs om
    100 poäng i det individuella valet i åk 3, där utövandet sker inom
    ramen för föreningens/klubbens aktiviteter."

    Jensen Norra >> har en effektiv schemaläggning där de plockat bort längre raster och håltimmar, lika mycket undervisningstid och alltid lärarlett, schemat leder till att det skapas tid under dagen (ca 4-5h) till träning och läxläsning. Detta uppskattas högt av eleverna som tränar mycket och många elever som satsar på sin idrott har sökt sig till Jensen Norra. Läs gärna mer om att kombinera idrott och skola på JENSEN här >>>
    Jensen är även ensamma om att genomföra mental träning varje dag för alla sina elever. Något som gynnar alla men som kanske uppskattas extra mycket av personer som idrottar.

    Önskar er en fin dag!
    Med vänliga hälsningar
    Jensen Norra

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Jag har nu pratat med en sakkunnig och uppmärksammade mig på att det på www.stff.se/utbildning - finns en lista på 11 gymnasieskolor i Stockholm som är LIU-fotbollsskolor, dvs har fotbollsgymnasieutbildning som är "godkänt" av - de är så kallade certifierade-gymnasieskolor.

    Här kopierar jag in listan på de gymnasieskolorna som från 2017 är certifierade för LIU-fotboll:

    För dig som vill kombinera fotboll med gymnasiestudier erbjuder Svenska Fotbollförbundet, i samarbete med Stockholms FF följande skolor där detta är möjligt:

    Danderyd, Danderyds gymnasium>>
    Haninge, Fredrika Bremergymnasiet>>
    Huddinge, Huddinge gymnasiet>>
    Lidingö, Hersby Gymnasium>> - svarade att de kommer erbjuda LIU fotboll;
    **
    Solna, Solna Gymnasium>>
    Stockholm, Midsommarkransens gymnasium>>
    Stockholm, Bromma gymnasium >>
    Stockholm, Atletica gymnasiet>> - svarade att de kommer erbjuda LIU fotboll;
    ***
    Stockholm, Sjölins gymnasium, var god se >>sjolins-sodermalm
    ****Stockholm, Stockholms Idrottsgymnasium>>
    Täby, Fristående Tibble Gymnasium>> svarade att de erbjuder Idrotts-alternativet (som kommer i framtiden byta namn till LIU) och att både flickor och pojkar är välkomna att söka.

    Det som kan försvåra "det hela" är att det på olika gymnasieskolor kan användas olika begrepp, som t.ex "idrottsprofil"; "idrotts-tillval" eller "idrottsalternativ" och ibland känner inte personal på skolorna LIU-begreppet och kan svara att någon "LIU" har vi inte, när de i själva verket kanske erbjuder det som du efterfrågar. :)
    _________________________________

    ** Solna gymn. svarade per telefon att de ej har lokal-kapacitet att erbjuda träningstider för elever som är på lägre nivåer, än elitsatsningar i fotboll, att träningssalar är uppbokade till max och av den anledning ej går att erbjuda LIU;

    *** Sjölins gymnasium svarar per telefon att de i dagens läge /febr 2018/ erbjuder endast NIU för pojkar och ingen fotboll för flickor;

    ****Stockholms Idrottsgymnasium svarade nyss på mail till oss om att de har ingen lokal variant s k LIU i fotboll för vare sig flickor eller pojkar.
    Men samtidigt svarar en annan person på samma skola så här: "Vi erbjuder, utöver NIU, den så kallade ”Idrottsprofil". Då läser eleven kurserna Idrott och hälsa specialisering 1 och 2, vilket innebär att eleven får träningstid tisdag och torsdag förmiddag, som blandas med teoripass här på skolan enligt schema. Det som skolan då kräver är att eleven har en egen tränare som skolans idrottskoordinator har kontakt med och får omdömen av, men träningen sker på egen hand i samarbete med hemmatränaren."