.
    Hej. Jag är sverigefinne eftersom att min mormor kom hit som krigsbarn med sin bror. (Känner mig dock mest svensk såklart)
    Efter att de återvänt till Finland och gått klart skolan flyttade de tillbaka till sin svenska fosterfamilj.
    Då i sverige försökte man försvenska minoritetsfolk och det var inte accepterat att prata finska / visa att man var från Finland. Detta har lett till att min mormor aldrig erkänt att hon kan finska men min familj vet om att hon egentligen gör det (hon har aldrig velat prata det eller något om sin bakgrund).
    Hursomhelst fick min mamma aldrig lära sig språket (inte ens enstaka ord) och därför blev jag aldrig satt på modersmål i skolan då det nog aldrig slog min mamma. Jag (eller mina syskon) kan därför ingen finska heller.
    Nu vill jag ”ta tillbaka” språket i gymnasiet men eftersom att det krävs ”goda kunskaper” för att få läsa modersmål även inom de nationella minoritetsspråken får jag inte läsa det. Jag går nu i åttan så jag hinner lära mig ett helt språk själv på sista året.
    Då undrar jag om möjligheten finns att läsa finska som modernt språk. Jag vet att jag inte vill fortsätta med spanska även om jag har bra betyg där så det skulle passa bra om det fanns finska som modernt språk. Jag har dock försökt googla och inte hittat någon skola som erbjuder detta i staden jag bor, Göteborg. Kan ni hjälpa mig leta?
    Vet också inte hur min familj eller släkt skulle reagera på att jag skulle läsa finska.
    • Tim :

      vill tipsa om språkkurser hos Studieförbund, t.ex folkuniversitetet brukar ha språkkurser. Dock är det inte gratis, men du får ändå gärna överväga det alternativet.

    • Anna :

      Jag tror att även Medborgarskolan (alltså ännu ett studieförbund) erbjuder läsa finska i Gbg, men det är - precis som Tim skriver i sin kommentar, ovan, inte gratis, tyvärr.
      Och vad gäller läsa på Folkuniversitets språkkurs i finska så fick jag följande svar: "Åldersgränsen är 14 år på våra vanliga kurser. Som ung deltagare bör man dock var medveten om de övriga deltagaren för det mesta är äldre. Under våren 2020 har kurserna i finska kostat 2.225 kr men vad priset blir till hösten 2020 är ännu inte bestämt. Det är inte heller bestämt när de startar. Vi hoppas kunna publicera höstens kurser innan sommaren och de kommer då att finnas på vår hemsida." - svaret fick jag som epost idag, den 8maj 2020.

      Med vänliga hälsningar

    • :

      Ja, du kan läsa finska som modernt språk i samtliga av Sveriges 290 kommuner. Annars bryter de mot lagen. Kämpa på!

      Språkvalet i grundskolan

      Eleven ska kunna välja mellan minst två av de moderna språken franska, spanska eller tyska. Som språkval får eleven även välja engelska, svenska, svenska som andraspråk, teckenspråk för hörande och modersmål.

      https://www.skolverket.se/for-dig-som-ar.../studie--och-yrkesvagledare/grundskola/sprakvalet-i-grundskolan

      Det sistnämnda `modersmål` rör alltså dig. Du får nog slåss lite, för att få till det, men det kommer det att vara värt. Heja dig!

    • Anna : Tack Johanna för din kommentar. Dock är det så att eleven måste "tala språket dagligen hemma" för att det språket ska klassar som modersmål. Man kan inte vara nybörjade i språket, ej kunna tala det språket och ha det språket som sitt "modersmål".
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej"
    i Gbg finns det Språkcentrum - du får gärna kontakta personal på Språkcentrum i Gbg. Vad jag förstår, så erbjuder de läsa finska som modersmål. Fråga om de kan erbjuda läsa finska som moderna språk. Info om Språkcentrum i Gbg finner du på goteborg.se/wps/portal/enhetssida/sprakcentrum

    • :

      Hej Anna på SYV! Observera följande för att ni ska kunna ge rätt info:

      Nationella minoritetsspråk som språkval

      En elev har rätt att läsa sitt nationella minoritetsspråk som språkval, i både grund- och gymnasieskola, och börja på en nivå som svarar mot elevens förkunskaper. Huvudmannen är skyldig att anordna undervisningen även om färre än fem elever ansöker om undervisning i språket. (Skolförordningen 2011:185; Gymnasieförordningen 2010;2039). I gymnasieskolan krävs att eleven har goda kunskaper, man kan inte börja på nybörjarnivå som man kan i grundskolan.

      Flera av Skolinspektionens utredningar visar, att de flesta huvudmän brister när det gäller information om nationella minoritetsspråk. Även ni på SYV verkar falla under denna kategori, där man ger felaktig information, dessvärre.

    • Anna :

      Du får gärna rikta din åsikt till Språkcentrum i göteborg. vi har kontaktat språkcentrum i Gbg och fick veta att finska erbjuds endast som modersmål och för det måste eleven tala det språket dagligen hemma. Som moderna språk erbjuder inte språkcentrum i gbg läsa finska, alltså de som ej kan tala eller skriva på finska (även om de har en eller båda föräldrar som kan finska, men eleven själv inte kan det språket) - kan inte som nybörjare börja läsa "från grunden". Det är i alla fall vad vi fick för svar. FRåGA SYV bestämmer inte vilka språk som erbjuds att läsa. Vi kan endast återge den info som vi har fått från de sakkunniga. Jag önskar också att finska ska erbjudas och det både i Gbg och i alla andra städer. Och, för övrigt att alla språk ska erbjudas att läsa; nu-för-tiden finns det tekniska möjligheter att ha läraren på långt håll och läsa via Skype/Fronter eller andra hjälpmedel; läraren behöver inte finnas i samma klassrum som eleverna... men det är tyvärr inte så det ser ut, vilket vi beklagar. Du får gärna kontakta de som har förändra situationen. Det gör vi ständigt - i alla forum påtalar vad eleverna önskar och vad vi tycker är bra att erbjuda läsa... men det går långsamt. :(

    SYV-besökare SYV

    Hej! Tyvärr verkar det inte finnas möjlighet att som gymnasieelev i Gbg, läsa finska som moderna språk, vilket man kan tycka är rätt märkligt.
    För att Språkcentrum i gbg ska kunna erbjuda undervisning i ett visst språk t.ex Finska som Moderna språk, så måste flera olika villkor uppfyllas:
    - lärare med rätt behörighet måste finnas (alltså lärare som har legitimation att undervisa i finska som Moderna språk - och det är en annorlunda behörighet, än lärare i finska som modersmål)***
    Och
    - tillräckligt antal elever från gymnasieskolorna vill läsa det
    Samt
    - att elevernas gymnasieskolorna är beredda att göra "beställning om det" (och betala för) - till Språkcentrum i gbg.

    Jag är rätt så förvånad att i en så pass stor stad som Göteborg, inte finns undervisning i finska som moderna språk. Det borde finnas många elever som är i samma eller i en liknande situation som du är: och vill lära sig finska (och som av ngn anledning inte vill eller kan läsa finska som modersmål).
    NÅGON borde ta tag i den frågan, men jag vet inte vem denna "någon" skulle vara!
    :(

    *** Lärare i finska som modersmål är Modersmålslärare och lärare i finska som moderna språk är Spräklärare (Ämneslärare) - det är olika utbildningar och olika legitimations-behörigheter, dock kan en och samma person vara behörig lärare i båda de ämnena, samtidigt.

    • :

      Läs denna publikation Nationella minoriteter i förskola, förskoleklass och skola (https://www.skolverket.se/publikationsserier/informationsmaterial/2015/nationella-minoriteter-i-forskola-forskoleklass-och-skola). Det står tydligt att:

      En elev har rätt att läsa sitt nationella minoritetsspråk som språkval, i både grund- och gymnasieskola, och börja på en nivå som svarar mot elevens förkunskaper. Huvudmannen är skyldig att anordna undervisningen även om färre än fem elever ansöker om undervisning i språket. (Skolförordningen 2011:185; Gymnasieförordningen 2010;2039). I gymnasieskolan krävs att eleven har goda kunskaper. I Eskilstuna ordnar man undervisning i moderna språk såhär:

      https://www.eskilstuna.se/kommun-och-politik/kontakta-oss/vagledning-och-service/finskt-forvaltningsomrade/suomeksi/koulutus-ja-lasten-paivahoito-/aidinkielen-opetus-ja-tuki.html

      Skolinspektionen ser att det finns en risk i att elever går miste om undervisning i nationella minoritetsspråk. Det finns många undersökningar genom åren om ämnet på Skolinspektionens sida. Se du till att kräva din rätt till att läsa ditt minoritetsspråk som spårkval, dvs. modernt språk om du inte vill fortsätta med spanska. Även om du får ett nej från gymnasiet ska du stå på dig och hävda din rätt, så kommer du se att de måste vika sig.

      Det finns många obehöriga lärare i andra ämnen också, så ta inte det som argument från huvudman (=den som anordnar utbildningen).

    • :

      Du skriver

      "Tyvärr verkar det inte finnas möjlighet att som gymnasieelev i Gbg läsa finska som moderna språk"

      Detta är så fel det kan bli. Man har rätt att läsa finska på alla gymnasieskolor i hela landet. Många informerar inte om denna rättighet, eftersom det blir kostnader i form av lärarlöner. Tråkigt, att så få vet detta med att man har rätt att läsa sitt nationella minoritetsspråk på gymnasiet antingen som modersmål eller som språkval, du väljer.

    • Anna :

      Man kan i Gbg läsa finska om man talar språket dagligen hemma, alltså som Modersmål. Och ämnet modersmål (kurser i det ämnet) ger inte några meritpoäng. Eleven i sin fråga skriver att hen saknar "goda kunskaper" för att få läsa språket som minoritetsspråk, vad tycker du vi på FRåGA SYV kan göra åt det? Vi har kontaktat alla gymnasieskolor i Gbg och de som svarade - svarade att endast de språken/kurser som Språkcentrum i Gbg erbjuder, går att välja. Och språkcentrum i Gbg svarar att Modersmål /finska/ går att läsa men Moderna språk/finska/ erbjuds inte. Vidare säger språkcentrum (per telefon) att i fall förfrågningar från skolorna kommer + om de hittar en lärare som är behörig i finska som moderna språk (och det är en annan behörighet än lärare i Modersmål) då "får vi se"... kanske kan de i så fall börja erbjuda det. Men för att förfrågningar från skolorna ska komma, måste det finnas flera elever, och inte endast en elev som önskar börja läsa Nybörjarkurs Finska1 (första kurs i moderna språk). Bestämmelsen om minoritetsspråk finns för att bl.a "kringgå" det att det annars måste finnas minst 5 elever hos samma huvudman... för att läsa Modersmål. Så fick jag det förklarat för mig av en sakkunnig på skolverket. Måste erkänna att jag inte är expert i den frågan. Och vi på fRåGA SYV har ingen expert i den frågan. Vi är endast några få SYV-ar som inte kan bli experter i alla möjliga frågor. Vi gör vårt bästa. Du och alla andra insatta och intresserade får gärna bidra med tips, förslag och hjälp! Och vi tackar jättemycket för era insatser!

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret