Hej
    Hej! Jag går natur nu och ska snart välja inriktning och individuella val. Jag vet att jag ska gå natur-sam men jag vet inte riktigt vilka individuella val jag ska välja (vi får bara välja två st på vår skola). Jag kommer antagligen välja engelska 7 som mitt förta eftersom det är helt ok roligt och man får merit för det. Som mitt andra val funderar jag på att kanske välja kemi 2 eftersom att det kanske kan vara bra att ha men jag vet inte om det kommer vara onödigt om jag läser det. Jag vill därför fråga er om vilka utbildningar som finns som kräver kemi 2 men inte matte 4 och fysik 2 (jag kommer ju inte läsa fysik 2 eller matte 4) (det känns som om många utbildningar ofta kräver kemi 2, fysik 2 och matte 4 allt i ett liksom)? Jag har ingen aning om vad jag vill bli i framtiden så om det är någon av utbildningarna som kräver kemi 2 (och INTE fysik 2 och/eller matte 4 eller något annat som jag inte kommer läsa) som jag tycker verkar intressant så kan jag ju välja kemi 2 ändå.

    Tack på förhand
    • : Känner inte någon högskoIeutb., där det krävs Kemi 2 men samtidigt ej Fysik 2. Det är ofta tvärtom, att man behöver Fysik 2, men ej Kemi 2. Men behörighetsregIerna kan också ändras. Sådant händer... ! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Hej! :)

    Det är kIart man kan Iäsa Kemi 2 även om just den kursen inte kommer att krävas för någon utbiIdning som du söker senare. Kemi 2 ger inte meritpoäng. Det skuIIe däremot Matte 4 göra! :)

    ViIka andra kurser har ni på er skoIa som ni kan väIja? Det är ofta ganska begränsat urvaI av vaIbara kurser! :)

    Bästa häIsningar

    ANNA