Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nils; om du menar yrkesexamen inom vuxenutbildningen - så finns info på skolverket.se/for-dig-som-ar.../studie--och-yrkesvagledare/smafaq/vux
    och kärnämnes kurser är följande:
    Svenska eller SAS, svenska som andraspråk 1 - 100 poäng
    Matematik 1 - 100 poäng (oftast är det matematik 1a, men får vara 1b eller 1c)
    Engelska 5 - 100 poäng
    Gymnasiearbete - 100 poäng
    I en yrkesexamen ska eleven även ha betyg på en eller flera kurser i historia, samhällskunskap, religionskunskap och naturkunskap. Kurserna ska bestå av minst 50 poäng i varje ämne.
    Det är alltså följande kurser:
    Historia 1a1 - 50 poäng
    Samhällskunskap 1a1 - 50 poäng
    Religionskunskap 1 - 50 poäng
    Naturkunskap - 1a1 - 50 poäng.

    • : Jaha, okej, kan Historia 1a1 samt Samhällskunskap 1a1 ingå i en högskoleförberedande gymnasieexamen?
    • Julia : Ja, historia 1a1 kan ingå, men inom samhällskunskap räcker det inte med en så liten kurs i högskoleförberedande gymnasieexamen, utan det är en större kurs Samhällskunskap 1b (eller 1a1 Och 1a2) som måste ingå.
    • : Jaha, men, i ett högskoleförberedande gymnasieexamen kan man ha Samhällskunskap 1a1 samt 1a2 istället för 1b? Jag tänkte om man behövde ha det som en 100 poängs kurs istället för 2 50 poängs kurser.
    • Anna : Rektor kan "klyva kurser" och kanske också kan sätta ihop kurser... - sätta ihop kan bli svårare om man har Olika betyg i samhällskunksap 1a2 och i 1a1. Har man samma betyg, t.ex E eller D eller C eller B eller A betyg i båda kurserna, har man med det samma betyg i en kurs som består av de 2 små kurser... men om man har olika betyg i de två små kurser ...? Prövning kanske? Är det någon speciell situation du tänker på?
    • : Naj, eller, det är bara om man måste ha Samhällskunskap 1b istället för 1a1 och 1a2 i en högskoleförberedande gymnasieexamen? Jag vet 1a1 kan ingå i en yrkesförberedande gymnasieexamen, men, tänkte bara på det högskoleförberedande.
    • Anna : ok! då vet du nu.
    • : Jaha, men, kan man det? :S.
    • Anna : Kan man "det"... frågar du; vad menar du med "det"? - det är rektorn på en skola som är ytterst ansvarig för att utfärda examensbevis. Vid oklarheter bör man söka svar hos rektorn på respektive skola. Rektorn kan söka experthjälp, om hen är osäker på vad som gäller.
    • :

      Eller, Om man ska ta en högskoleförberedande gymnasieexamen kan man ha Samhällskunskap 1a1 samt 1a2 istället för Samhällskunskap 1b?

    • Anna :

      de två små kurser - samhällskunskap 1a1 och 1a2 ger tillsammans exakt samma behörighet som samhällskunskap 1b. Det är alltså 2 delar (del 1 och 2) inom samma kurs. Därför ser inte jag ngt. problem med att ha samhällskunskap 1a1 och 1a2 i ett högskoleförberedande examensbevis (i stället för samhällsk.1b).

    Läs alla kommentarer