Shalamarr
    Hej! Jag har för avsikt att flytta till USA när jag har studerar klart (är därifrån så är medborgare). Det finns mycket jag är intresserad utav, men jag har kommit till att förstå att vissa utbildningar inte kan tillgodoräknas på samma sätt i andra länder. Såsom när det gäller vård och omsorg så verkar det som att man då måste studera vidare/lägga till studier för att kunna arbeta som detta i USA av diverse anledningar. Därför undrar jag villa utbildningar inom komvux som kan arbetas inom utan att behöva någon vidareutbildning sedan. Jag hoppas på att det finns ett simpelt svar såsom en listan på alla utbildningar inom vux som en kan ta utan att behöva oroa sig sedan för att inte vara kvalificerad i USA sedan! Tack på förhand,

    Mvh.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, tyvärr finns inte någon sådan lista på utbildningar som du efterfrågar. Jag kan ge dig ett antal olika förklaringar till varför... För det första så kan rätt Olika regler finnas i Olika stater i USA.
    USA är också ett suveränt land som själv får bestämma vilka utbildningar de godkänner eller inte; och de kan ändra sin inställning när som...
    Sedan är det också så att inom många yrken finns inte några generella regler, utan varje enskild arbetsgivare bestämmer själv, ex. Cafebiträde > eller Administratör> - kan vem som helst få jobbet... det är hen som anställer som bestämmer.

    Inom vilka områden är du intresserad av att arbeta? Köra bil - som t.ex bussförare eller taxiförare? Eller med barnpassning - barnskötare? Som tolk(översättare) eller guide? som butiksbiträde? Det finns ju tusentals olika yrken. :)

    Allmänt kan man svara så här: det brukar oftast "hjälpa" att "rusta upp sig" med att skaffa Körkort; kunna flera språk; vara frisk, kry, flexibel och samarbetsvillig; försöka skaffa sig viss "buffert" i form av sparade pengar; skaffa sig goda bekanta (kontakter) + att ha Yrkeskunskaper ... men här är det extremt svårt att ge "allmänna råd". Sedan är det också så att om man blir väldigt duktig på någonting, brukar det  - till slut - leda till möjlighet till försörjning /allt som oftast, men det finns tyvärr inte några garantier/.

    Kika gärna på många olika yrken på www.framtid.se

    Ta kontakt med myndigheter i den delstaten i USA dit du vill flytta och få reda på om det råder brist på utbildade inom vissa yrken och se sedan till om du skulle kunna utbilda dig till ett av de yrken.

    Vänligen

    Lycka till!
    Julia syv