Rema
    Hej!
    Jag går gymnasiet, andra året natur och har fått F i kursen idrott och hälsa. Min fråga, kommer jag få min exambevis trots att jag F, eller kommer jag att få en studiebevis istället och vad är skillnaden mellan dem?
    Tack på förhand.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rema,
    betyg i kursen Idrott och hälsa 1 måste finnas med i Examensbeviset från gymnasiet (det går att ha F betyg - in i sitt examensbevis); men i Examensbeviset från Komvux får inte den kursen (ändring i reglerna från 1 januari 2017) - ingå.
    Kraven för examensbevis från gymnasiet kan du se på Gymnasieguiden.se >>.

    Skillnaden mellan Examensbevis & Studiebevis
    Hänvisning: antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen. Examensbevis från ett högskoleförberedande gymnasieprogram ger Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Studiebevis ger inte grundläggande behörighet.