Ibrahim
    Jag har läst vård och omsorg programmet på gymnasiet. Jag är godkänd i alla ämnen och läst matte 2b utöver. Behöver jag läsa en annan kurs för att få behörigheten? Naturkunskap 2 har jag inte läst för det finns vissa ämnen som jag har läst som skulle ersätta. Vilka ämnen är det som ersätter naturkunskap 2?
    • Milla : Har du fått slutbetyg eller examensbevis? Vilket år gick du ut gymnasiet?
    • : Ja, jag har fått slutbetyget. Jag gick ut gymnasiet 2017. Var dock inte godkänd i svenska 3 och engelska 6 men nu har jag läst dem på komvux och blivit godkänd i det
    • Anna : Om du gick ut gymnasiet 2017, är det inte möjligt att du fick ett Slutbetyg. Se efter. Det måste vara Studiebevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier. Du måste ansöka att på komvux få ut Examensbevis.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej ibrahim,

    Särskild behörighet i Naturkunskap B/2 till sjuksköterskeutbildning

    Du som har godkända betyg någon av de här kurskombinationerna

    • Medicinsk grundkurs och Vård- och omsorgsarbete (fyrsiffriga kurskoder)
    • Medicinsk grundkurs B och Omvårdnad B (tresiffriga kurskoder)

    har särskild behörighet i Naturkunskap B/Nk 2 till sjuksköterskeutbildningen.

    Länktips: antagning.se/sv/Det-har-galler.

    • : Tack så mycket!
    • Anna :

      Om du gick ut gymnasiet 2017, måste du ha examensbevis. Om du har studiebevis, så räcker inte det. Även om du har kompletterat med de rätta kurserna - måste du ansöka om att få ur just EXAMENSBEVIS. I annat fall kommer du få svar "Obehörig" när du söker till högskoleutbildnignar.

    • : Tack Anna! Examensbeviset ansöker jag den via komvux eller gymnasiet jag gick i?
    • Anna : Om du är 22 år och inte är inskriven på någon Gymnasieskola, så är det Komvux - i den kommunen där du är Folkbokförd, som du ska ta kontakt med.
    • : Taaack så mycket
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer