Katarina
    Var hos en studievägledare som sa att jag måste ha statsvetenskap, nationalekonomi och statistik som grunden i en pol.kand., men har en kompis som läser ett pol.kand.-program vid Karlstad universitet och där är grunden statsvetenskap, nationalekonomi och rättsvetenskap. Hur funkar det om jag vill ta ut min examen men läst kurserna på distans vid olika skolor, kan jag ha stats, ekonomi och rätts som grund för att få en examen?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Katarina!

    Det finns någonting som heter "akademisk frihet" och innebär bland annat att enskilda högskolor/unviersitet kan bestämma ganska mycket (inom vissa givna ramar så klart).

    Vad det gäller kandidatexamen, så är "givna ramar" att man ska ha godkända högskolepoäng, minst 180 hp och minst 90 hp i ett och samma ämne. Sedan är det olika vad det gäller de resterande 90 hp... och här kan olika högskolor/universitet bestämma vad de vill att du ska ha läst... Det är därför så här man gör: man börjar oftast med att läsa 90 hp inom sitt "huvudämne" och när det blir dags att söka vidare - gör man planering med Studievägledare på den högskola/universitet där man planerar ta sin kandidatexamen. I planeringen skriver man i samråd med studievägledaren exakt vilka kurser som ska ingå. Även om man läser olika kurser på olika högskolor/universitet - är det ändå någon specifik högskola/uiversitet som bli examinationslärosäte för din kandidatexamen.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L.

    Liselotte