Joel

    Hej, jag tänkte läsa högskoleingenjör byggteknik och design på KTH och undrar vilka kurser jag behöver lägga till. Det står på deras behörighetskrav att man behöver ha läst ma3c, kemi 1 och fysik 2. Jag läste ekonomi på gymnasiet och har därför inte läst någon av dessa. Jag läste dock ma3b och undrar om det räcker eller om jag måste läsa ma3c. Jag undrar även om jag behöver läsa fysik 1 eller om jag kan hoppa över den och endast läsa fysik 2.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Joel;

    gymnasiekurs fysik 2 baserar sig på fysik 1a; komvux tar inte in på fysik 2 om man ej har godkänt betyg i fysik 1a. Om du kan skaffa dig kunskaper på egen hand, t.ex genom självstudier, kan du försöka hitta var du kan anmäla dig till prövning i fysik2. Du behöver godkänt betyg i just fysik2 för behörighet till högskoleingenjörsutbildningar.

    Angående matematik
    du kan läsa Matematik 4, till exempel; får du godkänt betyg i matte4, så anses du behörig vad gäller de lägre mattekurserna, bl.a matte 3c.
    På komvux kan det bli svårt att komma in på matte 3c, om du redan har betyg i matte 3b. För komvux är det "motsvarande kurser" (många utbildningar, exempelvis ekonomiprogrammen och fastighetsmäklarprogrammet uppger att behörighet till dem, vad gäller matte är 3b eller 3c).
    Om komvux tar in dig på matte 3c, bra. Om inte - sök matte 4. Du kan också göra prövning i matte 3c.

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare