Hanna
    Hej!

    Jag tog studenten 2009 med ett slutbetyg med en del IG som gjorde mig obehörig till högskolan.
    Har nu läst upp några betyg (enligt Utbyte) men även en del extra kurser som ej behövs för grundläggande eller särskild behörighet, dessa kurser läste jag inte heller på gymnasiet.
    Kommer de nya kurserna från komvux från Gy11/Vux12-kurser räknas med eller ej?
    Enligt texten nedan uppfattar jag att de inte kommer göra det?
    Vilka kurser räknas i så fall med? För om man läser några andra kurser idag finns det väl bara Gy11/Vux12 att gå efter?

    "Tilläggskompletteringar

    Om du har kompletterat med kurser som du inte har i ditt slutbetyg, men som höjer ditt meritvärde, räknas de som tilläggskompletteringar. Du kan inte tilläggskomplettera med lokala kurser eller med påbyggnadskurser. Du kan inte heller tilläggskomplettera med Gy11/Vux12-kurser."

    Tack på förhand! / Hanna
    • : Hittade denna informationen nu, innebär det att jag (som har slutbetyg från 2009) kan Tilläggskomplettera trots allt? Går det med nya Gy11/Vux12 kurser eller vilka kan man välja i så fall? " Tilläggskomplettering innebär att en sökande skaffar ett betyg i en kurs som inte finns i slutbetyget, inte är behörighetsgivande, men som höjer jämförelsetalet om det räknas med.Tilläggskomplettering är bara tillåten för sökande med betyg utfärdade före 1 januari 2010. Betyg i Gy11/Vux12 - kurser kan inte tillgodoräknas som tilläggskompletterin
    • : Länk till infon: https://www.uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/betygsurval/betygskomplettering/
    • : Innebär det att tilläggkompletteringen måste vara en prövning av en gammal kurs, expempelvis Engelska C?
    • Anna : Ja, Hanna! Tilläggskompletteringen får bara ske genom "gamla kurser", som t.ex Engelska C. Problemet här är att sista dag då det är tillåtet att göra prövningar i "gamla kurser" är 30 juni 2016. Och nu är det i princip omöjigt att hinna anmäla sig för prövningar om prövning ska ske innan 30 juni 2016, därför nämner vi inte den möjligheten i våra svar.
    • Anna : Så vitt vi vet, borde man ha anmält sig till prövning i mitten av april eller senast 21 april - för att kunna genomföra prövning innan 30 juni. Men om du hittar någonstans där du kan göra prövning i gamla kurser, gör det. Om du redan sedan innan har betyg i gamla kurser som skulle höja ditt jämförelsetal, skicka med de betygen när du söker till högskola/universitet.
    • Anna : Tilläggskomplettering höjer jämförelsetal väldigt lite. Man bör skaffa sig högre betyg i ett stort antal kurser för att det över huvudet taget ska börja märkas på ditt jämförelsetal.
    • : Tack så mycket för svaret, ha en fin kväll!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!

    Jag tror du har rätt och det bekräftas också av Antagnng.se, se information i det här infobladet>> (på första sidan längst ner till vänster). Det är, alltså bara kurser som är "utbytbara" dvs de nya kurser som är motsvarande de gamla kurserna - och om du får högre betyg i dem, som räknas med + de kurser som du behöver för Särskild behörighet.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Du fick E i Ma 2b och du får då räkna med att få högre jämförelsetal p g a nu är det E i stället för F som du har i Matte (nivå 2, den gamla kursen matte B som nu ersätts av Matte 2b)

    och också

    - om du söker till en högskoleutbildning där matematik inte krävs för Särskild behörighet, kommer du även få 0.5 i merit, dvs ditt meritvärde höjs med 0.5 (men bara om du redan, sedan innan, inte har max i merit; Maximalt antal meritpoäng man kan ha är 2.5).

    • : Tack för snabbt svar!
    • : Funderade även på denna texten i länken du skickade "Betyg i moderna språk, engelska och matematik som ingår i slutbe - tyget eller som du kompletterat med kan ge meritpoäng. Om du kom - pletterat kommer betyget inte räknas med i jämförelsetalet. Kurserna ger inte meritpoäng som områdeskurser." Jag har kompletterat med Ma 2b med E i betyg från Ma B i IG i betyg, kommer detta inte att räknas med i jämförelsetalet?
    • Anna : Jo, betyget E i Matt 2b - ger dig två olika höjningar av ditt meritvärde, utökar nu mitt svar till dig.
    • : Tack igen!
    • : Länk till infon: https://www.uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/betygsurval/betygskomplettering/
    • : Hittade denna informationen nu, innebär det att jag (som har slutbetyg från 2009) kan Tilläggskomplettera trots allt? Går det med nya Gy11/Vux12 kurser eller vilka kan man välja i så fall? " Tilläggskomplettering innebär att en sökande skaffar ett betyg i en kurs som inte finns i slutbetyget, inte är behörighetsgivande, men som höjer jämförelsetalet om det räknas med.Tilläggskomplettering är bara tillåten för sökande med betyg utfärdade före 1 januari 2010. Betyg i Gy11/Vux12 - kurser kan inte tillgodoräknas som tilläggskomplettering."
    Läs alla kommentarer