Erik
    Går i handelsprogrammet och är inte direkt nöjd och har försökt byta skola hela terminen men tyvärr så är det alltid fullt i skolorna och jag har direkt ingen plats och jag vill inte hoppa av gymnasiet så jag ska försöka hålla ut dessa 3 år

    Undrade hur jag blir mattelärare och Engelska lärare

    Jag läser just nu matte 1a men ska göra prövningar och läsa matte2b och matte3b( har fått tillåtelse av skolan) ska också läsa engelska 6

    Undrade vilka andra kurser jag behöver för att bli lärare i dessa 2 ämnen

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du behöver godkända betyg i svenska 2&3 och helst även i matematik 4; svenska 2&3 och engelska 6 ingår i grundläggande behörighet;

    i särskild behörighet brukar samhällskunskap 1b (eller 1a1 och 1a2) och naturkunskap 1b ingå och för inriktning Matematik även matte 4.

    Studie- och yrkesvägledare