Jessica
    vilka kurser ger mig mer meritpoäng inom handels och administration?

    Jag läser Komvux just nu, har ett ämne kvar för att nå 2400 P, men jag kommer göra prövning i två ämne för att få högre meritvärde "högre betyg , jag har redan läst Administration1+2, reception 1, och personaladministration och fick "E"

    Vilka kurser av dem som jag läste rekommenderar ni att jag gör om för högre meritpoäng ?

    Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jessica, om du läser mot examensbevis på komvux så gäller det att veta vilken eftergymnasial utbildning du vill söka till - vad den utbildning kräver för Särskild behörighet?

    Annars så ger inte Administations-kurser meritpoäng - om man läser mot examensbevis. För dig med examensbevis är det Moderna språk 3 och 4, Engelska 7 och högre kurser i matematik, som ger Meritpoäng. Läs gärna på >> Gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    Om du undrar över meritvärde - då är det summan av jämförelsetalet + meritpoäng. Har man inga meritpoäng blir jämförelsetal (snittbetyg) = meritvärde.

    Det är bättre att ha högre betyg i alla kurser, så klart!

    Gör ditt bästa och lycka till!

    L.

    Liselotte