Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Eva,

    Med MERITVÄRDE konkurrerar man om plats på högskola/universitet i Sverige.

    Meritvärde = Jämförelsetal + Meritpoäng

    Om man ej har Meritpoäng, blir Jämförelsetal = Meritvärde.

    Idag är det endast godkända betyg i Eng 7, Moderna språk 3 och högre (ibland också i Mod.språk 2) - och högre kurser i matte, som kan ge meritpoäng. För personer med äldre betyg (som hade SLUTBETYG - som var standard till ca år 2012... kan även Områdeskurser ge meritpoäng).

    Maximalt antal Meritpoäng är 2.5.

    Maximalt högt Jämförelsetal man kan uppnå är 20.0 (det får man om man har alla A-betyg på de kurser på gymnasiet som räknas in i jämförelsetal).

    På så sätt kan man max ha 22.5 att konkurrera om plats på högskolenivå (max meritvärde är 22.5).

    Vilka kurser som räknas in i Jämförelsetal. För dem med äldre betyg räknas alla kurser in som finns i deras Slutbetyg + även de kurser som är "utanför Slutbetyget" men som krävs för Särskild behörighet till just den utbildning på högskola som man söker.

    *****

    För dem som har Examensbevis eller läser nu mot examensbevis - gäller följande:
    Alla kurser från examensbeviset, förutom GA, gymnasiearbete, räknas in i jämförelsetal.
    U-kurser (utökade) räknas i två fall:
    - om kursen krävs för Särskild behörighet

    eller

    - om kursen ger Meritpoäng.

    Som regel, har man inga U-kurser och då räknas 2400 poäng in i jämförelsetal... då GA***som är en obligatorisk kurs men som ej räknas in i elevens jämförelsetal är en "normalstor kurs" á 100 poäng.

    ***Gymnasiearbete.