Emma
    Jag har börjat kolla på att studera kurser inom ekologi, problemet är att jag studerade ekonomi programmet på gymnasiet och är därför inte behörig just nu. På kursen jag är intresserad av står områdesbehörighet a11/11 som behörighetskrav. Jag skulle därför vilja läsa in de gymnasiekurser som jag missat och undrar då vilka jag behöver? Jag har läst naturkunskap 1 & 2 samt ma3b på gymnasiet och undrar om detta gör någon skillnad i vilka fysik/biologi/kemi/mattekurser jag behöver läsa eller om jag måste börja på noll med fysik 1, biologi 1 osv. Helst skulle jag vilja studera dessa parallellt med mina nuvarande universitetsstudier och därav är tekniskt basår inte jätteaktuellt i nuläget utan jag ser hellre att jag läser de på deltid/under sommaruppehåll

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emma! enligt Uhr.se/globalassets/_uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/tabell-for-omradesbehorigheter-2015.pdf består områdesbehörighet 11/A11 av följande kurser: Fysik 1a, Kemi 2, Biologi 2 och Matte 4.

     Om du har godkänt betyg i matte 3b, bör du på komvux söka matte 4.

    Inom andra natutvet.ämnen behöver du läsa kemi 1 och sedan 2; biologi 1 och sedan 2. inom fysik kan du antingen läsa fysik1a eller fysik 1b1 först och 1b2 sedan.

    Att du på gymnasiet läste naturkunskap borde underlätta för dig när du läser natur.vet ämnen.

    Fråga på komvux i din kommun om de erbjuder läsa på distans.