Linda
    Jag är utbildad till bildlärare men vill nu läsa ett till ämne. Jag hade då tänkt mig att läsa till psykologilärate. Vilka kurser ska jag då läsa för att bli behörig?
    • Anna : Har du Lärarlegitimation som bildlärare?
    • : Nej tyvärr
    • Anna : Har du lärarexamen?
    • Anna : Studier i psykologi på högskolenivå behöver du, hur som... :) om du vill bli behörig att undervisa i psykologi.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    du skriver om att du är utbildad till bildlärare men du skriver inte om du har Lärarlegitimation. Om du inte har lärarlegitimation, har du i så fall Lärarexamen?
    Det är viktigt att veta - då det är olika situationer om du vill ansöka om Utökning av din lärarlegitimation eller om du ännu inte tagit ut din lärarexamen. Om du har lärarexamen men ej har tagit ut din legitimation - är det ännu en annan situation.

    Men hur som helst är det STUDIER I PSYKOLOGI på högskolenivå som krävs för att kunna bli behörig lärare i psykologi. Du kan därför, oavsett din ev lärarlegitimation och lärarexamen, söka kurser i psykologi på högskolenivå - om du ännu inte läst psykologi på högskolenivå då söker du psykologi 1 eller psykologi A, dvs första kursen /som kan ha lite olika nämn på olika högskolor och universitet/. Sedan behöver du läsa visare till psykologi 2 eller B... och det är minst 90 hp, dvs 3 terminer på heltid psykologi som du behöver skaffa dig betyg och kunskaper i.

    Det är annars så att lärarutbildningar förändras hela tiden. Det är svårt att hänga med och hinna "uppdatera sig" på vad som händer, då det ständigt händer ngt.... ! :)

    Det är därför bra att antingen börja läsa psykologi på högskolan och se sen vad som händer... Eller ta kontakt med studievägledare på just den institutionen där man vill läsa psykologi och även ta kontakt med lärarhögakolornas studievägledare.

    Bästa hälsningar

    ANNA