Matilda

    Hej! Jag tog studenten i juni 2018, och jag är nu sugen på att börja plugga igen. Det som jag är intresserad av och har funderat på är polis, kriminolog och psykolog. Jag är väldigt intresserad av brott och straff, varför brott begås, intresserad om droganvändning och hur det påverkar kroppen, och mycket annat inom dessa ämnen. Finns det något annat, alltså kurser som jag skulle kunna plugga innan jag väljer om jag vill utbilda mig till polis, kriminolog eller psykolog?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Matilda,

    det finns många kurser att söka inom det område som du är intresserad av. Utbildningsutbud inför högskolestudier från hösten 2019 fastställs till 15 mars och kurserna kommer bli valbara/sökbara på www.antagning.se från 15 mars till 15 april 2019.
    Redan nu kan du försöka hitta vilka kurser du kommer att söka till - på högskolornas gemensam sida www.studera.nu
    Du kan också samråda med studievägledare på de institutioner där utbildningar till kriminolog och psykolog erbjuds.
    Förutom högskola/universitet, kanske kan det finnas intressanta för dig utbildningar även inom andra skolformer - kika gärna på www.folkhogskola.nu (folkhögskoleutbildningar) och www.yhguiden.se (yrkeshögskoleutbildningar).

    Vänligen
    ANNA