Alicia

    Hej! Läste naturvetenskap på gymnasiet men fick F i matematik 4, fysik 2, sociologi och spanska. Alltså för många för att få examensbevis. Som jag har förstått det krävs det att jag läser upp kurser med sammanlagt värde 150 poäng för att nå gymnasieexamen? Vill gärna läsa på distans då jag lär mig bäst själv plus att jag vill kunna göra det vid sidan om mitt heltidsjobb. Undrar då om jag kan läsa t.ex naturkunskap 1 och 2 och då få mina extra 150 poäng även om jag redan läst fysik, kemi och biologi 1 och 2 (fast fick som sagt F i fysik 2). Eller om de kurserna inte räknas om jag redan läst fysik, kemi och biologi? Min andra tanke är om jag skulle läsa någon/några kurser som ingår i barnskötarutbildningen men kan inte hitta de på distans någonstans och isåfall är det inget alternativ.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia,

    om du fick Studiebevis och vill läsa upp - till Examensbevis, råder jag dig att göra studieplanering med SYV på komvux. Det är på komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du söker läsa kurser. Prövningar kan du, däremot göra var du vill - i hela Sverige.

    Betyg från prövningar kan tas in i examensbevis från komvux.

    Läsa naturkunskap 1 och 2 eller göra prövningar i dem kurserna kommer inte att funka. Detta för att i fall man har godkända betyg i fysik1a, kemi 1 och biologi 1 då har man kunskaper som motsvarar naturkunskap 2; du har därför nu godkända betyg i kursr som täcker nk1 och 2 och man kan inte i samma examensbevis ha "samma kurser" som det i detta fallet blir.

    Vilka kurser som komvux i din kommun kan erbjuda att läsa - vet bäst komvux i din kommun. Ta kontakt med dem, är mitt råd.

    Vänligen

    Julia syv