elev
    Hej!

    Jag känner en som är utbildad till revisor i sitt hemland och har fått sin utbildning bedömd det hon behöver göra för att bli auktoriserad är prov etc.

    Men hon vill läsa enstaka kurser inom det område för att få uppfattning i svenska termer och hur det allmänt funkar i Sverige samhälle. Jag har lite svårt att hitta enstaka kurser inom hennes område som revisor då det blir sprött och många grenar. Har ni någon tips? Vore tacksam!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Amina; jag vet att det finns många exempel när personer med hög utbildning från andra länder blir överraskade att deras "profession" ser rätt annorlunda ut i Sverige, jämfört med deras hemland. Därför är det, enlig min erfarenhet, bra att "testa på" genom t.ex studiebesök, intervjuer och/eller praktik - att vistas på en eller ännu bättre Flera arbetsplatser för att få en klarare uppfatting om hur/var på under vilka villkor man kan jobba med samma yrke i Sverige. Om jag förstår dig rätt, är det Revisor som personen var i sitt hemland.
    Om det är svårt att hitta möjlighet till praktik eller studiebesök eller intervjuer med revisorer, kanske kan man göra det med en revisorsassistent.

    Vad gäller kurser - så är det inom Ekonomi som utbildningen ligger. så vitt jag vet, är det inte specifikt reglerat Exakt Vilken utbildning inom ekonomi som man måste - i grunden - ha för att senare kunna i Sverige blir auktoriserad revisor. Det som är specifikt reglerat är att det måste vara utbildning på minst 3 år på heltid på högskole/universitets-nivå och sedan måste man ha arbete eller praktik under handledning av en auktoriserad revisor i minst 3 år till. Att hitta möjlighet att få sådant arbete eller praktik där man under minst 3 år på heltid kan ha handledning av en auktoriserad revisor kan bli svårt. Det finns i alla fall inga garantier att man kan få det.
    Det kan därför vara bra om personen som din fråga gäller kunde tänka sig även andra yrken - kanske inom ekonomi eller inom andra områden.
    Tips - ta kontakt med studievägledare på ekonomiska institutioner på högskolorna/universiteten eller uppmana personen som din fråga gäller att hen gör det själv. Det är bra träning - att ta kontakt med olika personer: i skrift /epost/ och via telefon; hen kan också boka vägledningssamtal på högskolor/universitet; de flesta har både central/allmän väglening och studievägledare på institutionerna.

    Hälsningar
    D: