Patrick
    Hej! jag har tagit studenten år 2015 och gick IB. Jag fick 17,32 som meritvärde ink meritpoäng. Jag har inte fullt meritpoäng utan jag har bara fått 1.00 meritpoäng från min English B HL(engelska 7), så jag har 1,5 meritpoäng kvar att ha om jag fattar det rätt. Då undrar jag, vilka sätt finns det för att få de 1,5 meritpoängen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Patrick,

    vilka kurser som ger meritpoäng för dig med IB-examen från 2014 eller senare år /diploma från IB gymnasieprogrammet/ kan du se på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/International-Baccalaureate/For-dig-som-ska-ta-en-IB-examen-2014-eller-senare/Meritpoang/

    Jag vill också råda dig att göra högskoleprovet. Även om du har gjort HP förut, gör det igen. Du kan då komma in på en svensk högskola/universitet i HP-urvalsgruppen; eller i alla fall konkurrera om plats i HP-urvalsgruppen. För varje grupp du konkurrerar inom får du en ny chans att komma in på utb.

    Tänk på att högskolor/universitet utomlands tar troligtvis inte någon hänsyn till "svenska meritpoäng" och det är inte alla lärosäten i Sverige som gör det heller - de flesta gör det, men det finns några undantag. Det är därför bra att ta reda på om just "din utbildning" skulle räkna med meritpoäng. Men annars så kan det inte skada att läsa fler kurser. Mer kunskap är alltid bra att ha!

    • : hej!nu vet jag vilka kurser jag kan ta men undrar om betyget i den utökade meritkursen påverkar mitt nya betyg
    • Anna : För dig med EXAMENSBEVIS gäller följande: kurser som ger Meritpoäng, betyg i dem räknas även in i ditt jämförelsetal. Andra regler gäller för dem med äldre betyg, som gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare.