Lina
    Hej! Jag går Naturvetenskap med inriktning Natur och läser utökat program då jag har musikpaketet vilket innebär tre kurser värda 100p var i musik. Jag Enligt vår SYV kan man räkna in dessa i snittbetyget som man söker till universitetet med och välja bort andra kurser som utökat istället. Kurser som man har fått sämre betyg i. Men jag förstår inte riktigt vilka kurser det är man kan välja bort. Enligt vår SYV skulle det vara de individuella valen och specialiseringskursen. Vilka ämnen kan jag ha markerade som utökade?
    Jag läser följande:
    Matematik 1c
    Matematik 2C
    Matematik 3C
    Matematik 4
    Fysik 1
    Fysik 2
    Biologi 1
    Biologi 2
    Kemi 1
    Kemi 2
    Samhällsvetenskap 1
    Samhällsvetenskap 2
    Svenska 1
    Svenska 2
    Svenska 3
    Engelska 5
    Engelska 6
    Engelska 7
    Spanska 3
    Spanska 4
    Religion 1
    Historia 1
    Idrott 1
    Musikpaket 1
    Musikpaket 2
    Musikpaket 3
    Gymnasiearbete
    Humanistisk och Samhällsvetenskaplig Specialisering

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Du läser 2800 poäng, dvs 300 poäng för mycket och det är därför 300 p. som bör vara markerade som U-kurser (utökade).

    Och de Utökade kurserna (från listan i din fråga) kan vara 3 stycken av följande:

    Samhällskunskap 2

    Engelska 7

    En av kurserna - Moderna språk (spanska) 3 eller 4 /en av dem måste vara en "vanlig kurs" men den andra kan vara Utökad kurs/

    Musikpaket 1, 2 och 3

    Humanistisk och samhällsvetenskaplig spec.

    Men jag tror att minst en av kurserna "Musikpaket" måste vara U-kurs (detta pga att kurser i Musikpaket kan ej vara programfördjupande på Naturvetenskapsprogrammet, men om du läser på en skola som av Skolverket har fått undervisa enligt "Särskild variant", kan det gälla speciella regler i så fall och det kanske är möjligt att ha en kurs i Musikpaket som en programfördjupande (du får kolla upp det med SYV på din skola). Om det är så att en av Musikpaketskurser måste vara U-kurs, då återstår det bara möjlighet att som Utökade ha 2 stycken från den här kortlistan:
    Humanistisk och samhällsvetenskaplig spec.
    En av kursna Spanska 3 eller Spanska 4
    Engelska 7
    Samhällskunskap 2

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket! Innebär det också att jag inte behöver läsa specialiseringen alls? Eftersom jag egentligen inte behöver läsa de individuella valen tack vare musikpaketet.
    • Mikael : Jag skriver nu ett nytt svar till dig! :)
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Du kan själv se i Programplanen för NA>>

    längst ner är "programstrukturen" och du måste bl a läsa 200 poäng från listan på de kurser som är Programfördjupande på just NA.

    Om vi förutsätter att en av Musikpaket-kurser blir U-kurs och du vill skippa "Specialiceringskurs", då har du sammanlagt 200 poäng U-kurser.

    Den andra U-kurs kan vara vilken av de tre kurser som helst: Spanska 3 eller Spanska 4 /en av dem två kurser/ eller
    Engelska 7 eller
    Samhällskunskap 2.

    Och de "resterande" två kurser blir i så fall Programfördjupande.

    Så, som jag ser det, så går "ekvationen" ihop och det verkar som att du skule kunna skippa Humanistisk & samhällsvetenskaplig specialicering, om du vill.

    Boka tid med SYV på din skola & ändra i din Studieplan.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Tack så jättemycket för era bra och extremt snabba svar!! De har verkligen hjälpt mig!
    • Mikael : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.