Benjamin
    Hej

    Finns det "kurser utan träffar" dvs, distans utan träff på skola. inom beteendevetenskap med inriktning sociologi eller kriminologi?

    Mitt problem är att jag behöver läsa alla kurser på distans utan träffar är det möjligt?
    Och vilka kurser "utan träffar" räknas med att man studera beteendevetenskap?

    För hur vet jag att jag väljer rätt kurser så att det räknas som att det ingår i den utbildningen? Jag vill gå ut med en kandidatexamen i sociologi eller kriminologi. Men alla de kurser jag väljer innan måste ju vara inom sociologi och psykologi och pedagogik , och jag har svårt att välja ut exakta kurser för att det ska räknas som beteendevetenskapliga kurser.

    Jag vill inte välja fel kurser när jag söker in, tänkte om ni vet exakt vilka kurser man kan välja som finns via distans utan träffar?

    Mvh Benjamin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Benjamin,

    jag tycker att det bästa för dig är att göra studieplanering tillsammans med en Studievägledare på just den högskola/universitet där du vill ta ut kandidatexamen. Detta pga av den så kallade "akademiska friheten" = varje högskola och universitet får "hitta på" ganska mycket ... på egna regler (inom vissa ramar, så klart :) men ändå på egna regler).

    Det som är "givna ramar" är att Kandidatexamen måste innehålla minst 180 högskolepoäng och minst hälften av dem måste vara i Huvudämnet. Men resten är inte lika självklart. Se om det som står på den här sidan>>> blir till någon hjälp, där förklarar vi om hur man kan sätta ihop sin egen kandidat i beteendevetenskap.

    Men det är de reglerna på just den högskola/universitetet där du vill ta ut Kandidat, som kommer att gälla, oavsett vad någon annan säger till dig.

    Om du inte vill chansa, då behöver du göra en noggran planering med Studievägledare på just det lärosätet där du planerar ta ut din examen.

    De kurser på högskolan, som ges på distans utan obligatoriska träffar - kan du se här>> men om alla dem passar in i din kommande (framtida) kandidatexamen, kan inte jag svara på, för att det är, som sagt - kan vara olika på olika lärosäten, vad de t.ex definierar som "närliggande ämne/område".

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA