Anonym
    Hejsan,

    Jag har några frågor som jag hoppas att ni kan svara på. Min första fråga är: Vilka är de obligatoriska ämnena? Jag läser på Komvux just nu och är lite osäker på vilka kurser som måste ingå i högskoleförberedande examen. Jag vill också påpeka att jag läser "naturvetenskap" på Komvux. Min studie- och yrkesvägledare berättade för mig förra året att det bara krävs en 50-poängskurs i både historia och samhällskunskap i min situation. Stämmer det? Har ni stött på ett sådant fall?
    Min andra fråga: Vilka kurser kan man få F i och ändå få gymnasieexamen? Jag vet att man kan vara icke godkänd i 150 poäng om man läser på Komvux men det som jag inte vet är vilka kurser som man kan vara underkänd i. Självklart ska man vara godkänd i svenska/svenska 1, 2 och 3, matte 1, engelska 5 och 6 och gymnasiearbete. Kan man få F i till exempel historia och ett annat fritt valt ämne?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    gör planering mot Examensbevis tillsammans med SYV på komvux. Rektor på komvux kan i vissa fall bevilja undantag.
    Enligt din ålder, kanske du t om kan läsa mot ett Slutbetyg, vilket i så fall är fördelaktigt för dig.

    ______
    Det är olika regler vad gäller Examensbevis och Slutbetyg.
    Ta reda på om du kan läsa mot Slutbetyg. I så fall är det generösare regler. Det är rektor på komvux som kan besluta om att du ska kunna läsa mot ett Slutbetyg, men för det måste du ha minst ett betyg i det gamla betygsstystemet som upphörde helt sista juni 2016.

    -det är inte så bra att ta in F-betyg in i examensbevis eller Slutbetyg. då "låser man in" kurser. Sedan måste man i så fall tvunget höja betyg i exakt samma kurser.
    Vi rekommenderar att inte ta in F-betyg i examensbevis eller slutbetyg.

    • : Hejsa, tack för svaret. Jag läser varken mot slutbetyg eller examensbevis utan mot gymnasieexamen. Jag läser för närvarande på Komvux och har aldrig gått på ett vanligt gymnasieprogramm. Kan man få F i historia eller ett annat fritt valt ämne och ändå få gymnasieexamen? Självklart är det inte smart att ta in F-betyg in i gymnasieexamen men kan man göra det och därmed bli behörig till högskolestudier, förutsatt att man uppfyller alla krav, såsom 2250 godkända poäng (av 2400 poäng), har betyg i Svenska 1,2 och 3, Engelska 5,6 och Matte 1c samt gymnasiearbete.
    • Anna : Dokumentet kommer heta Examensbevis (när du läser mot gymnasieexamen ) och ja, du uppfyller kraven med F i max 150 p - och du nämner själv de kurser i vilka man tvunget måste ha lägst E i betyg !;)
    • : Tack så mycket för hjälpen!
    • Milla : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer