Daniel SYV

    Hej Amanda,

    om du med "ingenjörsutbildning" menar att du vill bli behörig söka högskoleingenjörsprogrammen och civilingenjörsprogrammen då krävs det för särskild behörighet godkända betyg i Fysik 2 och Matematik 4; även kemi 2 kan krävas och till vissa utbildningar även biologi 1 eller ngn annan kurs - om det är ngn "specielutbldning" med viss inriktning, ex. Internationella program kan kräva moderna språk 3 (ett visst språk - t.ex franska).
    Men fysik 2 och matte 4 krävs idag till Alla högskole- och civilingenjörsprogrammen på svenska högskolor och universitet; så det är alltså de 2 kurserna du behöver "lägga till". Kan du läsa även kemi2 och biologi1 och kanske även 2 - är det ingen nackdel... då ska du även kunna söka till kemi-ingenjörsutbildningar, t.ex.
    Behörighetskraven kan förändras. Vi på fråga syv kan därför ej ge ett 100%-svar på förhand.
    Svarar så som behörigheter är nu och har varit under de senaste åren.
    Du kan gärna kika på lärosätenas gemensam sida - Studera.nu
    "Ingenjörsutbildningar" finns annars även inom andra skolformer - exempelvis på yrkeshögskolan.
    INGENGÖR är i Sverige ej en skyddad titel och man får kalla sig för Ingenjör med diverse olika utbildningar t.ex Gymnasieingenjör - brukar man kallas om man tar examen från fjärde året på Teknikprogrammet.
    Du får gärna kika på de olika ingenjörsyrken, ex. Civilingenjör & Arbetsmiljöingenjör.