Sten
    Jag går i teknik 3 på gymnasiet och undrar vilka kurser jag måste klara för att kunna ta studenten, betyg är inget som berör mig då jag inte tänkt plugga vidare.
    Jag kommer att ha läst totalt 2600 poäng då jag haft modersmål 1+2 och även ett individuellt val. Gäller fortfarande 2250 gränser för mig om jag läst 2600?, dvs att jag skulle kunna F:a teknik 2, matte 5 och fysik 2 (vardera på 100 poäng) men ändå klara mig? Räkna med att alla andra ämnen är godkända.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sten,

    det spelar stor roll - Vilken kurs som är din "U-kurs", utökad kurs á 100 poäng. Se i din individuella studieplan vilken kurs som är U-kurs för dig /eller 2 stycken 50 poängs-kurser/, det är i alla fall 100 p. U-som du läser.

    Du måste bland dina "vanliga kurser" som inte är U-kurser ha minst 2250 godkända poäng. Om ingen av F-kurser är en U-kurs, uppfyller du inte kraven för gymnasieexamen.

    Undrar: vad ska du med examensbevis om du inte ska plugga vidare? Om du ska söka jobb eller starta eget, spelar det sällan roll om du får Examensbevis eller Studiebevis.
    Senare kan det bli så att du "vinner" på att inte ha examensbevis.

    T.ex om du om fem år kommer på att du vill läsa vidare - på högskola eller på yrkeshögskola (t.ex bli en Drönarpilot>>, som är i dagens läge en yrkeshögskoleutbildning) och du kommer att behöva högre meritvärde än det som du får med några F-kurser i ditt examensbevis... då kan du på komvux läsa upp några kurser, behöver inte vara de kurser som du har F i, utan du kan läsa andra kurser på komvux och få en OK meritvärde i ditt examensbevis från komvux.

    Om du nu på gymnasiet får examensbevis med några F, har du lågt meritvärde. Vill du senare höja det, måste du höja betyg i exakt de kurser som finns "låsta" in i ditt examensbevis; du ska inte kunna läsa andra kurser, utan måste läsa just de kurser som du redan har i ditt examensbevis.

    Så, det kan finnas fördelar att inte få examensbevis. Och, som sagt - Examensbeviset är ett krav om du ska söka till högskola/universitet, men om du söker till andra studier, t.ex på yrkeshögskola - kan du komma in även med ett Studiebevis. Och få jobb kan du också lika gärna med ett Studiebevis. Det är inte ens alla arbetsgivare som över huvudet taget förstår skillnaden på Examensbevis och Stuciebevis. Fram tills för endast 4 år sedan fick man Slutbetyg på gymnasiet (och de som inte uppnådde kraven fick Samlat betygsdokument). Det med Examensbevis/Studiebevis är ett ganksa nytt "företeelse" och de flesta arbetsgivare känner inte till det.
    Ska du söka jobb som t.ex brevbärare>> eller säljare i butik>>, spelar det knappast någon roll om du har Examensbevis eller Studiebevis. Det som många ggr spelar roll - om man har körkort; om man är punktlig och serviceinriktad; flexibel vad det gäller arbetstiderna och "läraktig", vill och kan lära sig saker som behövs för att klara av jobbet. OBS! detta gäller de jobben som inte kräver någon eftergymnasial utbildning, se ex. på vilka jobb jag menar på Gymnasiekompetensyrken>>.

    Allmänna tips: vi rekommenderar att man gör sitt bästa i varje kurs man läser; att man skaffar sig så bra kunskaper man kan i varje kurs och då följer betyget med, dvs du får så högt betyg som du kan få.

    Att medvetet få lägre betyg än det som man kan få - avråder vi ifrån. Och om man har gjort sitt bästa i varje kurs, så blir det "som det blir". Man kan bara göra sitt bästa, inte mer! :(

    OBS! glömde att nämna att i fall du får Studiebevis när du slutar på gymnasiet och vill senare få Examensbevis på komvux, kommer du att "förlora" ditt betyg i Idrott och hälsa 1. Sedan 1 jan2017 får man inte längre ta in betyg i idrott och hälsa 1 i examensbevis från komvux. Om du har högt betyg i Idrott och hälsa 1, är det i så fall synd att "förlora" det.
    För Examensbevis på Komvux räcker det med 2400 poäng.

    • : Oj ni ligger i asså, tack för alla svar :D
    • : Så jag skulle alltså kunna få F i exempelvis fysik 2 och matte 5 då min u-kurs är modersmål 2 och borde då landa på 2300 godkända poäng, korrekt? Varför jag vill klara det vet jag inte riktigt, efter gymnasiet vill jag skaffa ett "lätt" jobb och starta upp något eget snarast det går. Hade jag tänkt på samma sätt i 1:an eller 2:an hade jag nog hoppat av då det inte riktigt finns någon mening med det hela men nu när jag gått 3 år skulle det kännas lite onödigt att inte ta examen.
    • Julia : Ja, med F i ex. Fysik 2 och Matte 5 borde du uppfylla kraven för examensbevis. Du måste också ha E i gymnasiearbete, som också är ett av kraven för examensbevis.
    • Julia : Du kan också prova prata med SYV på din skola om att ändra din U-kurs. Det är bättre att ha F i en U-kurs och ha fler godkända "vanliga kurser". Jag kan inte lova att du får ändra vilken din U-kurs är, men du kan försöka. Det är inte farligare än att du får ett "nej" som svar. :) Lycka till! :)
    Läs alla kommentarer