Hedda
    Hej!

    Jag vill i framtiden läsa till veterinär och har kollat på lite olika linjer på olika skolor man kan gå för att göra det.

    För att lättare kunna jämföra dem "studie-mässigt" skulle jag gärna vilja veta exakt vilka kurser som krävs för grundläggande högskolebehörighet och för särskild behörighet för den linje på universitet (SLU i mitt fall) som krävs för veterinär el.lik. (och om det finns något samlingsnamn för "naturlinjen" på universitet)?

    Jag undrar även om det finns några speciella kurser ni rekommenderar att ha gått för att bredda grunden?

    Tack på förhand!

    //Hedda

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hedda!

    Veterinär>> i Sverige kan man inte bli på ngt annat sätt än genom att läsa Veterinärprogrammet på högskolenivå.

    Grundläggande behörighet till högskolestudier kan man uppnå på alla gymnasieprogram.

    För särskild behörighet till veterinärprogrammet krävs det godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4.

    Det finns två vägar som jag kan rekommendera:

    1. snabbaste vägen - genom naturvetenskapsprogrammet, inriktning naturvetenskap - där läses alla kurser som du behöver för behörighet till veterinär - som obligatoriska; väljer du den vägen, behöver du inte tänka på vilka kurser på gymnasiet du behöver läsa (förutom möjligen Meritpoängskurser).

    2. vägen via Naturbruksprogrammet. Det är en långsammare väg, som kommer att ta Iängre tid. Om du på NB väljer till de rätta valbara kurser, kan du redan på gymnasiet bIi behörig till utbildningen som leder till att man kan jobba som Djursjukskötare>> och genom att kompIettera på komvux i ca 2 terminer - kan du också bIi behörig tiII Veterinärprogammet.

    Tips - kika gärna på flera yrken - t.ex på djurfysioterapeut>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA